Støbning gulv i gammel stal

Jeg har en ældre staldbygning, hvor der engang har gået grise.

Vi vil gerne have et plant betongulv, så vi kan bruge det som lager / værksted. Der er ikke de store krav til belastning, og heller ej isolering.

Vi har gjort os en masse tanker, fundet inspiration her fra og andre steder, og noget frem til en løsning, men der er nogle helt lav praktiske ting vi ikke har styr på ift udførsel. Jeg kunne godt bruge nogle tips til, hvordan vi får det i hus.

Info om stalden: den er 92 m2 betongulv, hvor der er en rende på 1.5 meter bredde og en dybde på ca 6 cm. Der er ca 2.5 meter loftshøjde. Største udfordring er at gulvet hælder  meget(mere end 5 cm på 5 meter). Vi vil gerne undgå at banke gulvet op, og vi vil gerne undgå at bruge betonbil/pumpe grundet dårlige adgangsveje, og fordi vi har lidt erfaring med at blande beton selv og rette af.

Da beton har en minimumshøjde, og det vil være meget dyrt i selvnivellerende beton, og nok ikke det bedste at støbe oven på gammel beton, er vores plan følgende:

1) udlægge ca 6m3 sand (ca den volumen der skal til for at ramme 1.5 cm kvote over højeste punkt på eksisterende betongulvet, stampe og afrette det til 1.5 cm over højeste punkt.
2) armeringsnet
3) udlægge beton manuelt
4) selvnivellerende beton 2-3 mm og afslutningsvis epoxy maling (måske let slibning inden)

Udfordringer: 
1) hvordan retter vi betonen af over armeringsnettene? Vi overvejede blot nogle lange tværgående lægter, som blot hviler på sandet, vi kan trække af over, som vi kan flytte. Eller kan man gøre noget smartere? Noget med at skrue bolte i eksisterende beton og sætte skinner på toppen, man senere kan afmontere efter afretning?
2) støbeskel? Grundet arealet og underlaget, overvejer vi enten at lave støbeskel svarende til hvor den gamle rende var: det giver 4 plader. Eller på midten. Kunne man gøre det bruge kantisolering her, som rager op over færdig gulvhøjde? Fx med en lægte på hver side til at afrette på. Efter gulvet er støbt, skæres overskydende af + lidt ekstra så der er plads til fugebånd og elastisk fuge.

Beklager det lange skriv,  men håber på nogle input fra jer kyndige folk! Er det helt væk, det vil har gang i?

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Selvnivellerende beton eksisterer ikke. Er det flydespartel du taler om?

Det nemmeste er at få leveret 6 m3 færdigblandet flydebeton og lægge det ud direkte på det eksisterende dæk.

Hvis i er nærrige så støb nogle betonledere på langs af stalden og støb et klaplag ovenpå det eksisterende dæk.
Glem alt om sand, kantbånd, ekspansionsfuge osv. 

Selvbygger med stort S. 
Ja præcis, flydespartel skulle der stå! :)

Interessant, det har vi også overvejet, men havde svært ved at finde svar på om et tyndt, uarmeret lag beton, ville holde (altså ikke slå for voldsomt mange revner).

Ideen med sand kom fra et tidligere indlæg herinde, dog af ældre dato (den er lige blevet væk), hvor der blev foreslået ikke at støbe ovenpå gammel beton. Også for ikke at skulle rengøre et gammel staldgulv til perfektion for så at prime inden støbning af nyt gulv.

Nærrigt beskriver nok projektet meget godt, specielt fordi vi "blot" ønsker en plan overflade, der kan måles med epoxy (men det forudsætter også en rimelig ensartet overlade, uden de store revner). 

Tænker du det er underordnet? Betonledere giver god mening! Det må jeg kigge ind i
Fej og støvsug det eksisterende beton, gør det vådt og svum det med sjappet beton, støb nyt lag ovenpå. Ny beton/slidlag skal være mindst 2 cm tykt og beskyttes mod udtørring mens det hærder.
Støbeledere kan være en god hjælp ellers lav det hele i et med ny flydebeton, kan også blandes selv vha tilsætning af plastificeringsmiddel som kan fås på de fleste seriøse tømmerhandler.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Tak for svar. Jeg havde ikke overvejet, at man kunne lave sit eget flydebeton, men det giver god mening.

Hvad tænker du i forhold til niveau forskellen mellem plateauet og renden rundt på ca 6 cm? Vil det nye lag beton ikke revne her? Det var egentlig min primært årsag til at lave støbeskel langs renden afsluttet med en ekspansionsfuge.

Eller er tanken "bare" at støbe plant i uarmeret beton, minimum 2 cm, og lade det nye betonlag revne der, hvor det nu engang revner, og eventuelt, hvis det er meget slemt, kratte revnen op og fuge den?

Der er ingen grund til at undlade armering. Det vil jo hjælpe imod revnedannelse.
Når man siger beton ledere, så er det en stribe beton som du lægger ud først hvor du nivelerer toppen. Der skal være en leder pr. 1,9 m hvis man har 2 meter retholdt ( vaterpas) til at rette af imellem lederne. Lederne får så lige 0,5 - 1/1 time at hærde ​lidt  før man kan bruge dem som leder. 
Jeg synes det er lidt nemmere at bruge jernrør og så understøtte dem i beton klatter, igen så retholdt kan nå.
Når du kommer et par meter hen med gulvet trækker du røret med og kan så reparere det der mangler. Læg eventuelt en plade ud som du kan støtte knæet på, så du kan nå. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Annonce
Tak for svar! Jeg kan godt lide ideen om at understøtte jernrør (dem har vi nogle liggende af) i betonklatter. Hvis jeg har jernrør nok, kan jeg vel også "preinstallere" det hele inden jeg skal til at støbe? Altså først lægge rionet ud, derefter klodse jernrør op med 1.9 meters bredde et par cm over armering 
Du har allerede et betondæk at støbe på, så svindrevner er ligegyldige. Malingen dækker i øvrigt revnerne. Hvis du skal have plads til armering skal du mindst støbe 5 cm beton dvs. du skal bruge alt for meget beton i fht. hvad der er nødvendigt.
Hvis du rengør det gamle gulv og støber et klaplag ovenpå kan du nøjes med 2 cm og får et lige så godt resultat.

Hvis du laver det med ledere så skaf en retteskinne der er mere end halvdelen af rummets bredde. Så slipper du for at lave mere end 2 ledere at trække af på.

Selvbygger med stort S. 
Når du blander beton selv skal det ikke være for tynd. Så kan du smide en klat pr. godt 1 m og det er nemt at trykke rør ned i denne. Står der så en nivellerings laser, måler du op til laserstregen og det fungerer hurtig og effektiv. Der er ingen grund til at have klodser osv. gemt i betontaget.
Det skal jo også kun bruges til at finde højden med. Selve pudsningen og glitning skal du jo også have  gjort efterhånden, så længe du kan nu ind over betonen.
Glitning vil sige at trække kanten af smal stålbræt hen over den pudsede overflade så det bliver helt glat. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på epoxymaling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også