Hey
Jeg var ved at søge efter en frostfri vandhane.
Altså den type der går gennem vægge og lukker for vandet på indersiden af væggen, da en frostfri hane dukker op flere steder..
Se billedet. Den er fra firmaet INF.
Men seriøst?.. det kan godt være selve hanen ikke frostspringer, men hvad med røret lige bagved?
Det kan da aldrig holde vand om jeg så må sige..haha..
Grunden til at jeg søger efter frostfri vandhaner er, at jeg har haft en vaskemaskine i installeret, i et skab i en entre ( spørg den tidligere ejer hvorfor ..)
Den er nu flyttet, og da jeg ikke vil have en vandhane siddende i et entre skab, samt ..den lille detalje, at røret i væggen er lagt uden på isoleringen, så røret et kobberrør, fryser i hård frost..🙈
Jeg har fået lavet en inspektionslem lige over hvor røret kommer op af gulvet og vil så endten blænde røret (det sidder på den rigtige side af isoleringen i den ende af rummet)
Men .. da man ikke, så vidt jeg ved, må have drikkevands installationer der ikke bruges, da det giver stillestående vand, og mulighed for bakterievækst..
Så der er 2 muligheder, da jeg ikke aner hvor vandet kommer fra.
1: jeg monterer en hane lige bag i spektionslemmen, og tapper jævnligt lidt vand af.
Løsningen er ikke optimal, og tapper man ikke vand af jævnligt, så...
2:jeg laver en udendørs frostsikret hane, og husker at tappe vand af jævnligt.
Det gælder vel egentlig alle udendørshaner iøvrigt, at man bør bruge dem om vinteren.
Der er jo oftest et rør bag hanen, hvor der er nul bevægelse i vandet uanset røret er kort, vil jeg mene.
Tillægs info:
Enten kommer vandet fra håndvasken, på badeværelset, hvor rørene er skjult i væggen under håndvasken i nabo rummet ( badeværelset), eller den kommer fra en 4 fordeler i et teknikskab, hvor vandvarmer mv sidder. Ligeledes i badeværelset men i modsatte ende af rummet.
Messing fordeleren, sidder helt nede i gulvhøjde, og rørene går direkte ned i betonen. Det er tydeligvis lavet før man støbte gulvarmen, dvs, der er altså nul plads til at arbejde på... og der er vandrette rør lige over fordeleren, så det er komplet håbløst et skille ad, uden at alt går galt..
Så...ja..
Løsningen med en udendørs hane synes jeg lød smart. Og nok også billigst..
Hvis fordeleren skilles ad, og det ikke kan samles igen, er fanden jo løs, som man siger..
Så hedder det opbakning af badeværelsesgulv, eller helt nyt rørtræk til håndvask, toilet, Køkken og brusekabine, samt en anden udendørs hane osv osv. Det rørtræk skal så laves uden på væggene.. og det vil se forfærdeligt ud, med mindre væggen skilles ad..
Med andre ord: pest eller kolera.
Jeg er helt med på at jeg også kan spørge en vvs'er.. og bare bede ham fixe det. Men, da jeg ikke har vundet hovedpræmien i Eurolotto for nylig..så foretrækkes billigere løsninger..😂
Andre gode ideer ?