Frostfri vandhane

Hey
Jeg var ved at søge efter en frostfri vandhane.
Altså den type der går gennem vægge og lukker for vandet på indersiden af væggen, da en frostfri hane dukker op flere steder.. 
Se billedet. Den er fra firmaet INF.
Men seriøst?.. det kan godt være selve hanen ikke frostspringer, men hvad med røret lige bagved? 
Det kan da aldrig holde vand om jeg så må sige..haha..

Grunden til at jeg søger efter frostfri vandhaner er, at jeg har haft en vaskemaskine i installeret, i et skab i en entre ( spørg den tidligere ejer hvorfor ..) 
Den er nu flyttet, og da jeg ikke vil have en vandhane siddende i et entre skab, samt ..den lille detalje, at røret i væggen er lagt uden på isoleringen, så røret et kobberrør,  fryser i hård frost..🙈
Jeg har fået lavet en inspektionslem lige  over hvor røret kommer op af gulvet og vil så endten blænde røret (det sidder på den rigtige side af isoleringen i den ende af rummet)

Men .. da man ikke, så vidt jeg ved, må have drikkevands installationer der ikke bruges, da det giver stillestående vand, og mulighed for bakterievækst..
Så der er 2 muligheder, da jeg ikke aner hvor vandet kommer fra. 
1: jeg monterer en hane lige bag i spektionslemmen, og tapper jævnligt lidt vand af.
Løsningen er ikke optimal, og tapper man ikke vand af jævnligt, så...
2:jeg laver en udendørs frostsikret hane, og husker at tappe vand af jævnligt.
Det gælder vel egentlig alle udendørshaner iøvrigt, at man bør bruge dem om vinteren. 
Der er jo oftest et rør bag hanen, hvor der er nul bevægelse i vandet uanset røret er kort, vil jeg mene.

Tillægs info:
Enten kommer vandet fra håndvasken, på badeværelset, hvor rørene er skjult i væggen under håndvasken i nabo rummet ( badeværelset), eller den kommer fra en 4 fordeler i et teknikskab, hvor vandvarmer mv sidder. Ligeledes i badeværelset men i modsatte ende af rummet.
Messing fordeleren, sidder helt nede i gulvhøjde, og rørene går direkte ned i betonen. Det er tydeligvis lavet før man støbte gulvarmen, dvs, der er altså nul plads til at arbejde på... og der er vandrette rør lige over fordeleren, så det er komplet håbløst et skille ad, uden at alt går galt..
Så...ja..
Løsningen med en udendørs hane synes jeg lød smart. Og nok også billigst..
Hvis fordeleren skilles ad, og det ikke kan samles igen, er fanden jo løs, som man siger..
Så hedder det opbakning af badeværelsesgulv, eller helt nyt rørtræk til håndvask, toilet, Køkken og brusekabine, samt en anden udendørs hane osv osv. Det rørtræk skal så laves uden på væggene.. og det vil se forfærdeligt ud, med mindre væggen skilles ad..
Med andre ord: pest eller kolera.
Jeg er helt med på at jeg også kan spørge en vvs'er.. og bare bede ham fixe det. Men, da jeg ikke har vundet hovedpræmien i Eurolotto for nylig..så  foretrækkes billigere løsninger..😂

Andre gode ideer ?

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Røret bliver jo tømt for vand.
Ved udendørs vandhaner er der en lang stang inde i vandrøret så selve lukekdelen sidder inde i det varme område.
´Så løber/drypper vandhanen uden for nogle sekunder, for at tømme den.
NB. Man skal huske at skrue slanger, lynkoblinger o.lign. af inden frosten kommer, da det ellers ikke er selvtømmende.
Men hvis dit kobber rør FØR vandhane ligger så den kan fryse, så vil den stadig fryse. Det er naturligvis kun vandhane der er frostsikret.
Den dobbelt vandhane du viser er IKKE en frostsikret hane. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Jeg har selv et par kugleventil haner i haven. De tåler ikke frost men rørene bag hanen har jeg endnu aldrig haft problemer med.
Min løsning er ret simpel. Mon ikke du har en overflødig netadapter, som kan levere 5 - 10 Watt. Det kunne eksempelvis være en 12 Volt/1Amp - ish.
12 Volt får du ikke stød af, medmindre du oplever stød fra et almindeligt bilbatteri.
Netadapteren skal trække en effektmodstand, som du pakker ind omkring vandhanen. Du behøver ikke at koge vandet, men blot dimensionere således at den er godt og vel frostfri.
ev elmand skrev den 07-03-2026 13:55:56

Den dobbelt vandhane du viser er IKKE en frostsikret hane. 
Det ​var jo også hvad jeg mente...
Prøv at læse hvad ​de mener, dem der sælger den...
https://infshop.dk/hjem-og-husholdning/145721-inf-frostsikker-vandhane-udendrs-vandhane-med-dobbelt-udtag-7314280575923.html?gad_source=1&gad_campaignid=17181077704&gbraid=0AAAAAC9UWdYx91kFeNjY-oBUYth57u5lC&gclid=CjwKCAiAtq_NBhA_EiwA78nNWHNKftf3WMUQKNp0GPEEGAiZUuVqZtiaq_LVAmfaUhJV8itkuv2bvhoCyS0QAvD_BwE

Ja det skriver de jo godtnok, men kunne godt tvivle på at det passer, det ligner jo en almindelig kuglehane bare i dobbelt. ​

De kuglehaner der beskrives som frostsikre, som jeg har set er af komposit eller plast af en slags, eks som denne her de skriver kan holde til -20 gr. ​Likn​​​

Vi prøver igen, i morgen --
Annonce
je_ns skrev den 08-03-2026 01:06:50

Ja det skriver de jo godtnok, men kunne godt tvivle på at det passer, det ligner jo en almindelig kuglehane bare i dobbelt.

De kuglehaner der beskrives som frostsikre, som jeg har set er af komposit eller plast af en slags, eks som denne her de skriver kan holde til -20 gr. Likn

Ja, den du linker til tåler frost Den anden ligner en almindelig hane, - bare dobbelt- det var lige derfor jeg reagerede på det, og undrede mig over at de sælger den som om den kan klare frost.
Det kan selvfølgelig godt være at selve hanen ikke flækker så nemt i frostvejr men hvad med røret den er skruet på i væggen f.eks.?
Hvis røret flækker, så kan det jo være lige meget om hanen er intakt 😂

S. Fabrin skrev den 08-03-2026 07:51:28

Prøv at se på denne frostsikre vandhane.
Frostsikker vandhane

Se det er jo noget ganske andet 👍 

Der er jo også denne her, en anelse billigere. Sådan en har min datter og svigersøn iøvrigt. 
Lidt irriterende med den der nøgle, men omvendt..den er billig🤣

Gustavberg

Hvis du kikker rundt kan du godt finde en med et "rigtigt" håndtag til under 500 kr. eks denne her linK

Vi prøver igen, i morgen --
je_ns skrev den 08-03-2026 10:42:18

Hvis du kikker rundt kan du godt finde en med et "rigtigt" håndtag til under 500 kr. eks denne her linK

Tak!

Fandt lige en i jem og fix til 289,-​Jemogfix​​​
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis