Høj returtemperatur fjernvarme

Hej!
Jeg kæmper lidt med en for høj returtemperatur på min fjernvarme og håber på lidt gode råd herinde.
Jeg har haft en tekniker fra min lokale forsyning ude, som indstillede anlægget og mente, at problemet sandsynligvis skyldes forkerte forindstillinger på radiatorernes termostater. Jeg har selv prøvet at justere det efterfølgende – blandt andet ved at beregne indstillingerne via Danfoss’ app.
Jeg har også selv forsøgt at undersøge sagen og fået hjælp af AI, som pegede på, at problemet skyldes den hvide ventil med skala 1–4. og at en udskiftning også ville løse udfordringen med den for høje returtemperatur.
Det jeg observerer er, at når alt varmeforbrug er slukket, ligger flowet stadig på omkring 5–10 liter i timen, hvis ventilen står på 1–2. Hvis jeg skruer den op på 4, stiger flowet til ca. 50–60 liter i timen – også selvom der ikke er noget varmeforbrug, hvilket jeg syntes er voldsomt når jeg absolut ingen forbrug har.
Mit spørgsmål er derfor: Kan det tyde på, at den ventil er defekt, og at et skift måske vil kunne hjælpe på den for høje returtemperatur? 
Uanset hvad, så tænker jeg, at jeg skal have en VVS'er ud, men jeg vil gerne kunne pege ham i den rigtige retning, så han skal bruge så lidt tid som muligt.

På forhånd tak 🙂

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du skriver i din overskrift høj returtemperatur, men du skriver ikke på noget om hvad din returtemperatur er?
På dit anlæg har du 6 til/afgange.
De  2 første ( fabrik) er fra fjernvarmeværket
De midterste (fødder) er til radiatorer/gulvvarme
og de 2 sidste er til varm brugsvand.
Du kan starte med at udelukke radiatorer ved at lukke en af ventilerne til dem. Så ser du med det samme om gennemstrømning fortsætter.
Hvis den fortsætter så er det varmeveksler til brugsvand som er skyld i den store tomgangs gennemstrømning.
Så er det enten den hvide termostat som ikke lukker, eller du har rørbrud på det varme brugsvand et eller andet sted.
Det sidste kan du udelukke ved at mærke på den varme brugs vands rør om den er meget varm også omkring en time efter sidste forbrug af varmt vand. En dag hvor du kommer først hjem til huset har du den mulighed.
Hvis varm brugsvandsrør er kold så skal retur fra veksleren også være næsten kold.
Er den stadig meget varm så er det  termostat for brugsvand som skal skiftes. Jeg tror det er den hvide.  

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Discrusio skrev den 06-03-2026 06:55:11

Du skriver i din overskrift høj returtemperatur, men du skriver ikke på noget om hvad din returtemperatur er?

Mellem 40-55 grader, min forsyning siger jeg har en gennemsnitlig returløbstemperatur på 48 grader

ev elmand skrev den 06-03-2026 08:06:22

På dit anlæg har du 6 til/afgange.
De  2 første ( fabrik) er fra fjernvarmeværket
De midterste (fødder) er til radiatorer/gulvvarme
og de 2 sidste er til varm brugsvand.
Du kan starte med at udelukke radiatorer ved at lukke en af ventilerne til dem. Så ser du med det samme om gennemstrømning fortsætter.
Hvis den fortsætter så er det varmeveksler til brugsvand som er skyld i den store tomgangs gennemstrømning.
Så er det enten den hvide termostat som ikke lukker, eller du har rørbrud på det varme brugsvand et eller andet sted.
Det sidste kan du udelukke ved at mærke på den varme brugs vands rør om den er meget varm også omkring en time efter sidste forbrug af varmt vand. En dag hvor du kommer først hjem til huset har du den mulighed.
Hvis varm brugsvandsrør er kold så skal retur fra veksleren også være næsten kold.
Er den stadig meget varm så er det  termostat for brugsvand som skal skiftes. Jeg tror det er den hvide.  

Fremløb til brugsvand er koldt, så jeg tænker, at jeg kan udelukke rørbrud.

Når jeg lukker for tilløb og returløb på gulvvarme og radiatorer, fortsætter gennemstrømningen uændret.

Men når jeg derimod gør det omvendt, åbner for til- og returløb på radiator og gulvvarme, men lukker for returløb fra varmeveksler, er problemet løst.

Det ser også ud til, at problemet med den høje temperatur på returløbet fra gulvvarme/radiatorer er løst, når returløbet fra varmtvandsveksleren er lukket. (retur temperaturen på brugsvand har ikke været et problem på noget tidspunkt)

Jeg har haft den hvide termostat af, og ved at holde den lille pind fysisk inde kunne jeg få gennemstrømningen ned på nul.

Efter jeg satte termostaten på igen, kunne jeg faktisk også få gennemstrømningen ned på nul ved at skrue den helt i bund. Det kunne jeg ikke før.
Men der er stadigvæk mellem 60 og 70 liter i timen gennemstrømning, hvis jeg skruer den op på max. Det burde der ikke være, vel?

Kan jeg være heldig, at det kun er den termostat, jeg selv kan tage af, der skal skiftes, eller skal den del, jeg monterer termostaten på, også skiftes?

Det er sikkert din trykstyringsventil (den store “klump” der er monteret på varmeveksleren øverst) der er problemet. Det er desværre en ret dyr ventil, som styrer temperatur på dit varme brugsvand. Prisleje ca. kr. 4000,- hvis du selv køber på nettet.

Søren O
Søren O skrev den 06-03-2026 21:55:08

Det er sikkert din trykstyringsventil (den store “klump” der er monteret på varmeveksleren øverst) der er problemet. Det er desværre en ret dyr ventil, som styrer temperatur på dit varme brugsvand. Prisleje ca. kr. 4000,- hvis du selv køber på nettet.

Tak for input!
Det skulle lige være den dyreste komponent i mit teknikskab :)
Kan du forklare lidt nærmere, hvad der får dig til at tænke, at det er den ventil, der er problemet? Og er der eventuelt en måde, jeg kan teste det på, for at udelukke at det er den hvide termostat som ​ev elmand var inde på.
Hvis det viser sig, at det er den, der er problemet, er det så nødvendigt at skifte hele ventilen, eller findes der en mulighed for at reparere den eller udskifte dele af den, så det måske ikke bliver helt så dyrt?

Annonce
Ved ikke helt hvad termostatventilens funktion er. Måske er det “blot” at sikre cirkulation på fjernvarmekredsen så du straks kan få varmt brugsvand. Kan du ikke oplyse unittens typenummer. Det står på en label inde i selve kabinettet. Så må vi kunne finde et funktionsdiagram på nettet.
Du kan som det første prøve at lukke helt af for termostatventilen, der hvor du trykkede med en pind. Prøv at sætte et spændebånd eller noget andet på ventilen, så stiften holdes inde permanent. Så ser vi hvad der sker.

Søren O
Søren O skrev den 07-03-2026 10:02:50

Ved ikke helt hvad termostatventilens funktion er. Måske er det “blot” at sikre cirkulation på fjernvarmekredsen så du straks kan få varmt brugsvand. Kan du ikke oplyse unittens typenummer. Det står på en label inde i selve kabinettet. Så må vi kunne finde et funktionsdiagram på nettet.
Du kan som det første prøve at lukke helt af for termostatventilen, der hvor du trykkede med en pind. Prøv at sætte et spændebånd eller noget andet på ventilen, så stiften holdes inde permanent. Så ser vi hvad der sker.

Jeg har taget et billede af labelen, kunne ikke selv finde frem til et funktionsdiagram. 

Med spændebånd på viser måleren 0 liter i timen 

EDIT **nu 20 min efter jeg satte spændebånd på viser den 9 liter i timen**

Prøv at lade dit spændebånd sidde mindst nogle dage, og se så hvilke ændringer du oplever. Så længe du har varme på dine radiator / gulvvarme vil du sikkert opleve lidt mere tidsforbrug før der er varmt vand i dine vandhaner. De 9 ltr i timen er sikkert varmeforbruget til dine radiatorer / gulvvarme.

Søren O
Søren O skrev den 07-03-2026 12:31:25

Prøv at lade dit spændebånd sidde mindst nogle dage, og se så hvilke ændringer du oplever. Så længe du har varme på dine radiator / gulvvarme vil du sikkert opleve lidt mere tidsforbrug før der er varmt vand i dine vandhaner. De 9 ltr i timen er sikkert varmeforbruget til dine radiatorer / gulvvarme.

Der er ingen forbrug overhovedet, der er lukket for alt varme. har også haft lukket på ventilerne til frem og tilbageløb til gulv/radiatorer med samme resultat.

Kan du pege mig i retning af, hvor jeg kan finde et funktionsdiagram for mit anlæg, så jeg bedre kan forstå, hvordan systemet fungerer?
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis