Discrusio skrev den 06-03-2026 06:55:11
Du skriver i din overskrift høj returtemperatur, men du skriver ikke på noget om hvad din returtemperatur er?
Mellem 40-55 grader, min forsyning siger jeg har en gennemsnitlig returløbstemperatur på 48 grader
ev elmand skrev den 06-03-2026 08:06:22
På dit anlæg har du 6 til/afgange.
De 2 første ( fabrik) er fra fjernvarmeværket
De midterste (fødder) er til radiatorer/gulvvarme
og de 2 sidste er til varm brugsvand.
Du kan starte med at udelukke radiatorer ved at lukke en af ventilerne til dem. Så ser du med det samme om gennemstrømning fortsætter.
Hvis den fortsætter så er det varmeveksler til brugsvand som er skyld i den store tomgangs gennemstrømning.
Så er det enten den hvide termostat som ikke lukker, eller du har rørbrud på det varme brugsvand et eller andet sted.
Det sidste kan du udelukke ved at mærke på den varme brugs vands rør om den er meget varm også omkring en time efter sidste forbrug af varmt vand. En dag hvor du kommer først hjem til huset har du den mulighed.
Hvis varm brugsvandsrør er kold så skal retur fra veksleren også være næsten kold.
Er den stadig meget varm så er det termostat for brugsvand som skal skiftes. Jeg tror det er den hvide.
Fremløb til brugsvand er koldt, så jeg tænker, at jeg kan udelukke rørbrud.
Når jeg lukker for tilløb og returløb på gulvvarme og radiatorer, fortsætter gennemstrømningen uændret.
Men når jeg derimod gør det omvendt, åbner for til- og returløb på radiator og gulvvarme, men lukker for returløb fra varmeveksler, er problemet løst.
Det ser også ud til, at problemet med den høje temperatur på returløbet fra gulvvarme/radiatorer er løst, når returløbet fra varmtvandsveksleren er lukket. (retur temperaturen på brugsvand har ikke været et problem på noget tidspunkt)
Jeg har haft den hvide termostat af, og ved at holde den lille pind fysisk inde kunne jeg få gennemstrømningen ned på nul.
Efter jeg satte termostaten på igen, kunne jeg faktisk også få gennemstrømningen ned på nul ved at skrue den helt i bund. Det kunne jeg ikke før.
Men der er stadigvæk mellem 60 og 70 liter i timen gennemstrømning, hvis jeg skruer den op på max. Det burde der ikke være, vel?
Kan jeg være heldig, at det kun er den termostat, jeg selv kan tage af, der skal skiftes, eller skal den del, jeg monterer termostaten på, også skiftes?