Bærende skrå afstivning i træ

Hej,
Jeg håber, der er nogen, der kan hjælpe mig med opbygningen af en platform, som jeg skal til at bygge. Det drejer sig om en udgang fra vores køkken, hvor man skal kunne træde ud på en lille platform og derfra gå videre ned ad en kvartsvings-trappe med et repo ned til haven.

Jeg vil gerne undgå at etablere stolper med punktfundamenter i begge sider af platformen, da vi gerne vil kunne bruge området under trappen til opbevaring af cykler og dermed sikre nem gennemgang.

Jeg har tænkt mig at anvende stolper i 90×90 mm. Mit ønske er at fjerne stolpen, som vist i konstruktion A. I stedet overvejer jeg en løsning, der minder om konstruktion B eller C, men jeg er i tvivl om, hvorvidt den skrå afstivning nødvendigvis skal placeres helt ude ved platformens kant.

Min tanke er, at trappen i sig selv vil være med til at stabilisere konstruktionen, da den fortsætter ned til repoet. Men måske tager jeg fejl her?

På forhånd tak for hjælpen.

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Din løsning B kan du bruge, hvis du rammer op under omkring ​min. 60 cm fra muren. 
Men du skal vel have noget rækværk af en eller anden slags. Hvis denne projekteres med en skrå trækbånd op imod huset så kan du helt undvære den røde skråstiver.
Trappen må du nok ikke regne med

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Hej ev elmand. 

Tak for rådgivning. Rækværket skal ikke monteres på husmuren men derimod enten stå på eller monteres på siden af repoet og trappen. Det viser sig at jeg ikke kan ramme op min 60 cm fra muren med mindre vinklen bliver større end 45 grader, da jeg har et vindue under repo'et... Jeg kan lave vinklen større og på den måde ramme længere ude - men er i tvivl om det er hensigtsmæssigt. 

Derudover har fået lavet et skur for "enden" af repoet som jeg kan monterer mit repo ind på. (Illustreret med mørke blå vandret bjælke) Dette gør konstruktionen stærkere, men jeg kommer stadig til at have et 'frit' hjørne hvor jeg frygter en smule nedbøjning. Vil den orange skrå stiver kunne dække over dette på trods af, at det kun er 30 cm inde på repoet? 

Pft. 
Du kan vel lave tegningen om så du har skrå trækbånd ned igennem / på indersiden gelænder, uanset om denne er fastgjort på muren. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Hvis du ikke har en stolpe til at bære bliver der ca 2m frit spænd med en næsten vandret samling, det er umiddelbart en meget usikker konstruktion. 

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis