Lovgivning eller standard? - Etabelering af gulvvarme i hus fra 81

Hej allesammen!

Jeg er i øjeblikket ved at planlægge en større renovering af alt gulv i mit nykøbte hus, men løber nu ind i noget usikkerhed omkring reglerne for isolering...

Situationen er således at jeg har et gulv bygget op med kun 100mm isolering i strør lag, helt konkret ser gulv opbygningen således ud:

Øverst med 22 mm spånpladegulv
Derefter l00 mm rockwool lamelgulvplader
l0 cm betonundergulv af beton 15 MN
15 cm kapillarbrydende rallag.

Syntes det er lidt grå om man som privat person per lov er underlagt at SKAL opbryde beton laget for at lave dybere isolering, eller om det blot er en standard erhverv arbejder ud fra som gør jeg kan gå videre med 100mm isolering med god samvittighed?
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Velkommen på siden  

Uanset diverse regler, så er 100 mm isolering ikke nok hvis du vil have gulvvarme, der vil gå for meget varme tabt.

Men ser du stort på varmeregningen, kan det da sagtens fungere..

Vi prøver igen, i morgen --
Mange tak :D

Regningen hedder PT El radiatorer Så uanset har jeg en forventning til en besparelse haha... Men min hoved bekymring er nu engang reglerne :)

For hvis det er en lov må jeg desværre sætte det på pause indtil jeg har kapital... Da der er snak om 115 kvm gulv der så skal brydes op...
Men hvis det ikke er lov, sprænger jeg nok over hvor gærdet er lavest
Det skal kunne betale sig. Men et hus med god isolering sælger enklere end et med en høj varmeregning
Du får større varmeregning med gulvvarme i det system. Nuværende varmesystem med radiatorer giver nok en gulvtemperatur på omkring 15 grader, hvor jordtemperatur under beton er omkring 8 grader. Altså en forskel på ca. 7 grader.
Ved opvarmning med gulvvarme får du gulvtemperatur på omkring 25 - 30 grader. Altså en forskel på omkring 20 grader.
Det giver naturlig et større varmetab ned i jorden.
Men også bedre komfort for fusserne.
Men besparelse kan du godt se bort fra. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Også hvis man har varmen lavet med luft til vand varmepumpe?
Annonce
HænderneForkertPå skrev den 04-03-2026 21:01:41

Også hvis man har varmen lavet med luft til vand varmepumpe?

Uanset opvarmnings kilde, vil et dårligt isoleret gulv, med gulvvarme koste ekstra i varmeregning.

Men en luft til vand varmepumpe, har det jo godt med gulvvarme, da det ikke kræver så høj en fremløbstemperatur.

Vi prøver igen, i morgen --
Varmeforbruget bliver ikke mindre ved varmepumpe. Men det er naturligvis billigere end ved elvarme. Så det kan sagtens blive sådan at det samlet giver en besparelse.
Varmepumpe koster ca. 25% i forhold til direkte elvarme. Så kommer du nok ned på 50 % i stedet.
Det ændrer jo ikke på at bygnings reglementet angiver en isolerings grad for nye huse. Det skal også overholdes når man laver større ombygninger HVIS det kan betale sig over bygningens levetid.

je_ns skrev den 04-03-2026 09:58:17

Velkommen på siden  

Uanset diverse regler, så er 100 mm isolering ikke nok hvis du vil have gulvvarme, der vil gå for meget varme tabt.

Men ser du stort på varmeregningen, kan det da sagtens fungere..

Vi har "kun" 100 mm isolering i gulvet i vores 142kvm hus fra 1979 med guldvarme over alt, og brugte i 2025 10MWh varme, hvilket ifølge Andelenergi svarer til at hus opført efter 2012, så så meget varme går der så heller ikke tabt!

Hej Discrusio

Det er nemlig en af mine problemer her også, for syntes jeg høre meget forskellige modsigende historier… Nogen siger at 10cm er rigeligt og at 30cm bare er ekstra godt, men jo en ausindig dyr løsning for os der allerede har beton lag + 10CM isolering… Men at jeg naturligvis også vil følge loven… HVIS det er en lov, at der SKAL brydes gulv op og ligges 30cm, men vil da helst undgå det hvis man kan da det vil gøre mit projekt LANGT DYRE 😢
Du kan undgå det lovlig ved at lave en rentabilitets beregning som evt. viser at det ikke kan betale sig )
Jeg ved ikke helt men tror det er en energi konsulent som kan lave det.

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis