Hej
Jeg er ved at fjerne eksisterende plankegulv fra 60'erne i sommerhus, da isolering er skimmelramt. Både planker, strøer og andet træ er flot og tørt. Men vi dropper at rense planker og går med at lægge nye.
Nu undersøger jeg hvordan det bedst opbygges igen. Der er mulighed for ca 150-180 mm isolering mellem strøer og derefter kommer dampspærre og plankegulv. Der er ikke mulighed for undergulv.
Krybekælder er sund og tør, med klaplag og har masser af ventilation og er vel omkring 30-50 cm til underkant af strøer.
Tidligere opbygning var resttræ der lukkede mod krybekælder og isolering lå så på alukraft (vendt den forkerte vej). Træet mod krybekælder er flot og sund alder taget i betragtning, men skimlet til på siden hvor isolering lår. Og er massivt angrebet af musereder i isolering.
Ny opbygning:
Jeg forestiller mig at opbygge med A pladebatts 30 mm mod gulv, som vindstopper og ekstra isolering, samt for at holde ca. 150 mm isolering mellem A-batts og plankegulv og så en diffusionsåben dampspærre mellem isolering og plankegulv..
Men er det den bedste løsning?
Alternativ ville jeg kopiere den tidligere opbygning blot uden fejlplaceret dampspærre.
Eller undlade understøttende gulv der holder isolering, og blot trække vindbrydende stof isolering så kunne ligge på.
Når jeg spørger AI og Chatgpt får jeg lidt modstridende oplysninger. Så hvad er Jeres erfaring pro/cons?
Jeg lukker alle ventilationsåbninger til med fintmasket net, så burde vi blive musefri.
Et sidste spørgsmål er om vi bør/bør ikke lægge en plastmembran i bunden af krybekælder. Jeg kan ikke gennemskue om jeg potentielt ødelægger mere end jeg gavner.
På forhånd tak for jeres hjælp
Carsten