A pladebatts eller vindpap mellem krybekælder og isolering

Hej 
Jeg er ved at fjerne eksisterende plankegulv fra 60'erne i sommerhus, da isolering er skimmelramt. Både planker, strøer og andet træ er flot og tørt. Men vi dropper at rense planker og går med at lægge nye.

Nu undersøger jeg hvordan det bedst opbygges igen. Der er mulighed for ca 150-180 mm isolering mellem strøer og derefter kommer dampspærre og plankegulv. Der er ikke mulighed for undergulv.
Krybekælder er sund og tør, med klaplag og har masser af ventilation og er vel omkring 30-50 cm til underkant af strøer.

Tidligere opbygning var resttræ der lukkede mod krybekælder og isolering lå så på alukraft (vendt den forkerte vej). Træet mod krybekælder er flot og sund alder taget i betragtning, men skimlet til på siden hvor isolering lår. Og er massivt angrebet af musereder i isolering.

Ny opbygning:
Jeg forestiller mig at opbygge med A pladebatts 30 mm mod gulv, som vindstopper og ekstra isolering, samt for at holde ca. 150 mm isolering mellem A-batts og plankegulv og så en diffusionsåben dampspærre mellem isolering og plankegulv.. 
Men er det den bedste løsning?

Alternativ ville jeg kopiere den tidligere opbygning blot uden fejlplaceret dampspærre. 
Eller undlade understøttende gulv der holder isolering, og blot trække vindbrydende stof isolering så kunne ligge på.

Når jeg spørger AI og Chatgpt får jeg lidt modstridende oplysninger. Så hvad er Jeres erfaring pro/cons?

Jeg lukker alle ventilationsåbninger til med fintmasket net, så burde vi blive musefri.
Et sidste spørgsmål er om vi bør/bør ikke lægge en plastmembran i bunden af krybekælder. Jeg kan ikke gennemskue om jeg potentielt ødelægger mere end jeg gavner.

På forhånd tak for jeres hjælp
Carsten
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Velkommen på siden  
Hvis krybekælderen er rimelig tør, tror jeg ikke du skal forsøge dig med en fugtspærre  membran ned mod klaplaget, den vil nok alligevel ikke være nem at få tll at slutte tæt rund i kanten, samt risiko for skader når den ligger på den rå beton.

En behandling med Vandex kunne måske være en mulighed, og så også give soklen en tur, men kontakt Vandex for råd og vejledning.LINK

Jeg har brugt A-pladebats , som vindspærre, da jeg lavede en opbygning med strøer over krybekælder, det virker fint.

Vi prøver igen, i morgen --
Tak :)
VI har i marts/april sidste år fået målt fugtighed i krybekælder ( inden vi brød gulvet op) til omkring 80%
Så vi ved der er en vis fugtighed dernede, men det er blot ikke tydeligt at se på træet, men dog kan vi se det på skimmel i træet hvor isolering lå. Så jeg tror den er "rimelig" tør, men... er den tør/ventileret nok - det ved jeg ikke. og ja vil da mægtig gerne slippe for besværret med at lægge folie ud.
Måling af fugtprocent giver vel ikke megen mening hvis der riste åbent til det fri, med mindre man selvfølgelig har samtidige målinger for den udvendige fugtprocent?
Men nu du har åbent til underlaget kunne du jo prøve at lave plastiktesten med at tape et stykke dampspærre på 1x1m ned og se om der dannes kondens under dette (tegn på opstigende fugt) skal sidde mindst et døgn.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis