Hakket en spade i strømledning

Jeg skulle lige hakke en rod over og ser nu der lå en strømledning ca 10 cm under fliserne.

Jeg har lavet et pænt hak i den.

Er er det dækket af forsikringen under ulovlige elinstallationer? Jeg har købt huset for 2 år siden.

Skal ledningen lægges om? Tænker den går fra kælder og ud i garage.  

Vh.

12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg tror ikke der er sket den stor skade, men det ville nok være sundt at rense kablet af og få hindret at fugt kan løb ind i kablet. Jeg ville selv tape det med en kraftig tape og så i jorden igen. Samtidig ville jeg lægge fliser oven kablet så du selv eller andre ikke laver det sammme nummer igen.
Hvis du ikke selv har mod på det må du ringe til en installatør som kan lave det korrekt, men under alle omstændigheder skal der etableres afdækning. Om det dækkes af forsikringen ved jeg ikke, men et eller 2 opkald vil hurtigt afsløre om der er dækning.

Så er det nok din ejerskifteforsikring du skal have fat på..
Der findes selv vulkaniserende tape, måske det var en mulighed, især hvis hakket ikke går igennem yderkappen.​LINK​​​

Eller måske en krympemuffe med lynlås ​lin<k​​​

Vi prøver igen, i morgen --
je_ns skrev den 02-03-2026 14:58:05

Så er det nok din ejerskifteforsikring du skal have fat på..
Der findes selv vulkaniserende tape, måske det var en mulighed, især hvis hakket ikke går igennem yderkappen.LINK

Eller måske en krympemuffe med lynlås lin<k

Tak. Smart med lynlås. Jeg tror ikke den er igennem yderkappen

Vh.

Jeg ville tjekke forsikringen. For hvis det er lavet ulovligt kan lovliggørelse koste en del. Og så lavt i jorden er jo ikke lovligt. Så istedet for selv at bøde for det, når huset skal sælges, så meld det 
Der er nok ingen tvivl om at der hul igennem ind til lederne, så den bør repares.
Du graver lidt mere op, renser kablet, og sliber den med sandpapir, der hvor muffen dækker. Muffen sættes på eg den varmes med enten varmluftblæser eller lille gasflamme ( lidt afstand) Når du ser den er krympet, og der kommer en smule lim ud i begge ender stopper du varmen.
Lad den blive kold og grav den lidt længere ned.
Det dækkes ikke af forsikring da en reparation er under selvrisiko, også selv om du skal have elektriker til det. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Annonce
ev elmand skrev den 02-03-2026 15:33:50

Der er nok ingen tvivl om at der hul igennem ind til lederne, så den bør repares.
Du graver lidt mere op, renser kablet, og sliber den med sandpapir, der hvor muffen dækker. Muffen sættes på eg den varmes med enten varmluftblæser eller lille gasflamme ( lidt afstand) Når du ser den er krympet, og der kommer en smule lim ud i begge ender stopper du varmen.
Lad den blive kold og grav den lidt længere ned.
Det dækkes ikke af forsikring da en reparation er under selvrisiko, også selv om du skal have elektriker til det. 

Perfekt tak

Vh.

ev elmand skrev den 02-03-2026 15:33:50

Også hvis den skal graves fri og længere ned under dækbånd osv?

Det sidste kan jeg ikke sige ret meget om. Men forsikring dækker der hvor der er sket en skade eller en skade kan udvikle sig. Det er jo ikke kablet der har lavet en skade, men dig selv. Jeg vil kalde det under bagatel grænsen

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Mon ikke en reparation af kablet prismæssigt er under selvrisikogrænsen og det dermed slet ikke kan betale sig at melde til forsikringen.
Er den viste lynlåsmuffe i øvrigt lille nok til kablet? Ellers er der kun muligheden at klippe kablet over og bruge en muffe uden lynlås.

fase
Hvis en 35-10 mm lynlåsmuffe er for lille, findes de da også til tykkere kabler eks. 65-22 mm ​LiNK​​​

Vi prøver igen, i morgen --
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis