dampspærre eller ej ved letvæg op af ydermur på badeværelse.

Hej.

Jeg er totalt fortabt af folks meninger holdninger og når man snakker med producenter/håndværkere får man forskellige svar.

Vi er ved at lave badeværelse og ville i den forbindelse bygge en let væg med fermacell op af ydermuren..

SBi og fermacell beskriver selv, at der ikke må være to damptættende lag altså både vådrumsmembran og dampspærre..
og hvis det fugtig zone skal det være vådrumssystemmaling.

Jeg snakker så med lip og de siger deres produkter ikke er godkendt som dampspærre, da min tanke blot var, at smøre vådrumsmembran på hele ydervæggen sammen med deres grunder lip vs20 som skulle være dampspærrende og kan erstatte den traditionelle.. Da vi gerne ville have flisebelagt hele væggen

Hvad fanden er op og ned, da vores projekt er gået i stå pga. dette? Nogle der har været i lignende tilfælde og hvad endte i med at gøre?

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg lavede et badeværelse med fermacel vægge. Der blevb beklædt med svejset vinyl så jeg undlod dampspærre de steder.Det var over-etage altså ud imod taget.
MEN det har jeg nok fortrudt, for jeg kunne jo ikke få en ordentlig tætning ved overgang imellem dampspærre på loft og vinyl på vægge.
Men dit tilfælde er lidt anderledes. Her har du ydermur som man normalt ikke sætter dampspærre på. Så kommer du med vådrums membran som er vandtæt.
Jeg ville undlade dampspærre der da det er imod en ydermur. Så må damspærre fra loftet limes på ydermur eller bag på fermacel øverst for at få en så god tætning som muligt.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Msh93 skrev den 02-03-2026 10:18:02

Vi er ved at lave badeværelse og ville i den forbindelse bygge en let væg med fermacell op af ydermuren..
Bare husk at forsatsvæggen skal bygges med stålprofiler så du ikke lukker træ inde i et uventileret hulrum.
Jeg ville lave dampspærre og vådrumssikring på traditionel vis og bruge en cementbaseret plade (eg powerpanel) istedet for fibergips. Så er der ikke noget der kan rådne nogen steder.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Tak for svar
så… Hvis man har sådan et dejligt 70er hus der i forvejen er opbygget af letvæg og mur.. Så er det jo uundgåeligt ikke at have træ “spærret inde”??
Ja - men hvorfor tror du man ikke bygger sådan mere? ...😉

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger. 
Få 25% rabat med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også