Opbygning af vindfang - hvordan?

Hej alle,

Vi vil gerne have lavet et lukket vindfang, som gerne skulle fungere som en forlængelse af vores mikroskopiske entre, som i dag er på ca. 1 kvm. Der hvor hoveddøren sidder i dag vil vi gerne fjerne døren helt, for at kunne få følelsen af at have et "stort" sammenhængede rum som kan fungere som entre (vi har en dør indtil selve huset som kan lukke af for entreén).

Tømreren jeg havde ude i sidste uge for at se på projektet kom med en fin betragtning i, at fordi vi ønsker at bruge vores udendørs plateau som selve platformen for vindfanget, så vil der være en stor chance for at rummet vil forblive ganske koldt i vintermånederne, idet betontrappen jo vil suge fugt og kulde - også selvom vi skulle isolere væggene i vindfanget. Har I samme holdning? Og hvis ja, er der nogen måde man kan isolere selve fundamentet på eller mindske indtrængen af kulde?

Bonus: Under trappen er der "hult" grundet nedgang til kælderen - vil I mene der er behov for en ingeniørberegning?

Jeg har vedhæftet et par billeder.   Plus et billede af vores ønskeresultat.

På forhånd tak for jeres hjælp!
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis den gamle dør skal fjernes vil det være en udvidelse af boligarealet. De gældende isoleringskrav skal derfor overholdes. Så det er ikke kun et spørgsmål om det vil blive koldt, også om det er lovligt uden den helt store ombygning. 
En lukket entré indgår uanset i boligmassen hvis man er krakilsk i læsningen af reglerne. Hvis et par af naboerne har noget lignende, så tjek deres byggetilladelser eller mangel på samme og se, hvad de har gjort. Det er et enkelt sted at starte. 
Netop fordi der er nedgang til kælder vil gulvet ( beton) være meget koldt. Der kan sagtens være frostvejr på undersiden.
Skal du lave det sådan vil jeg foreslå at døren fra entre og ind i huset er en yderdør. Så er her der skal være en tæt dør. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Jeg hæfter mig særlig ved det sidste billede. Det du dybest set efterlyser, er et åbent bislag der beskytter indgangen mod vejrliget.

Det er ikke muligt at inddrage arealet som boligareal uden væsentlige omkostninger som flere har nævnt.

Går du den vej der tilfredsstiller skrankepaver/djøffer, overstiger omkostningerne ved ombygningen gevinsten med en mikroskopisk udvidelse af entreen som aldrig tjener sig hjem.

Bibehold eksisterende dør og byg derefter bislaget. Søg på nettet under ”bislag” og der finder du utallige lækkerier der med garanti passer ind i dit hus arkitektur.

Eksempelvis denne: https://konstruktoeren.dk/bislag/

Bislag har jeg hjulpet en del af mine bekendte med at opføre, og myndighederne har aldrig forlangt byggeansøgning eller medregnet bislaget som en forøgelse af boligarealet når formålet blev forklaret i anmeldelsen til byggemyndighederne.

Senere kan du altid montere en ekstra yder dør hvis du stadig er generet at regn/sne/kulde eller vind.

Byggemyndigheder vil bare betragte det som et fornuftigt tiltag mod energispild.

Det har jeg personligt positive erfaringer med i vores hus, da jeg dengang redegjorde for vores bislags funktion hos min kommunes Tekniske Forvirring.

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis