Et lille tip til en alternativ form på et bed er at vælge elipseformen.
Det tegnes ganske nemt op ved hjælp af nogle pinde og lidt snor på følgende måde:
Først tegnes en længde og en bredde akse. Der hvor de krydser hinanden sættes en pind i jorden og et stykke snor bindes fast. i den anden ende binder man sin "tegnepind" fast og laver ved at gå rundt med udstrakt snor en cirkel.
De to steder hvor cirklen skærer længdeaksen sætter man en pind og har nu sine "brændpunkter".
Et stykke snor fastgøres i brændpunkt 1, føres omkring en "tegnepind" sat i "toppen" af cirklen og tilbage og bindes fast i brændpunkt 2; således at snoren danner en trekant.
Når man derefter tager "tegnepinden" og med udstrakt "snorføring" går hele vejen rundt, skaber man en pæn - og nogenlunde geometrisk korrekt - elipse og kan herefter lægge sten eller hvad man måtte ønske at omkranse sit bed med.
Jeg har netop lavet et sådant bed, omkranset af brosten.
Bedet har jeg beplantet med en del af mine prydgræsser, der ellers har stået lidt rundt omkring.
Således indeholder det elefantgræs, dværgelefantgræs, guldlistegræs og flere udgaver af zebragræs. Jeg glæder mig som et barn til det bliver sommer og bedet vil stå som en skøn, grøn oase.
Et tip er hermed videregivet til mine "fellow garden nerds".
Med ønsket om en god påske til alle!
Susan
Smilet fra en Samojed gør hver dag til noget særligt