Kædesav til at save brænde

Har kig på en STIHL benzinsav til ca 1.500 kroner. Er det noget værd, når man skal bruge den en weekend om året til at save brænde op med, og måske i ny næ fælde et mindre træ?
Jeg synes jeg har hørt om STIHL son nogen ok motorsave, men ved nada om det
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
personligt syntes den bedste jeg har haft er en ecko , men stihl er nu også et af de bedre mærker
I den prisklasse er du nok omkrig 3 hk eller cirka 2 kW. Hvis den kun skal startes en gang om året, kan benzinmotorer drille. Måske skulle du overveje en motorsav med ledning omkring 2000 W. De er sikkert lidt billigere. Selvfølgelig skal du kæmpe med en forlængerledning, men den starter når du trykker på knappen. Ikke noget med karburator der fyldt med olie fordi benzinen er fordampet, eller benzin der skal skiftes fordi den er for gammel. 
GodeVen skrev den 01-03-2026 21:39:41

I den prisklasse er du nok omkrig 3 hk eller cirka 2 kW. Hvis den kun skal startes en gang om året, kan benzinmotorer drille. Måske skulle du overveje en motorsav med ledning omkring 2000 W. De er sikkert lidt billigere. Selvfølgelig skal du kæmpe med en forlængerledning, men den starter når du trykker på knappen. Ikke noget med karburator der fyldt med olie fordi benzinen er fordampet, eller benzin der skal skiftes fordi den er for gammel. 

Hvis du saver brænde hjemme i indkørslen, vil dine naboer nok også sætte pris på, denne løsning med en elektrisk kædesav. 

Vi prøver igen, i morgen --
ulempen ved elektrisk er dog, at du ikke kan skære zombier ned under en apokalypse eller russer-angreb.

Spøg til side, hvis det hele er i nærheden af strøm, er elektrisk klart mest langtidsholdbart og selv de billige fungerer til et enkelt træ, men ikke til længere tids drift.  
Så må jeg få elektrikeren til at se på installationerne... vi har en flismaskine som snupper sikringerne, så derfor tænkte jeg benzin
Annonce
Kig efter en med soft start hvis muligt, det er typisk start der æder meget. OBS på de billige, oliepumpe er stort set intet værd, og kan sjældent repareres/skiftes.
Selvom det egentlig er lidt naturstridigt, kan lange forlænger ledninger også have en negativ effekt på dine sikringer.

cdp skrev den 02-03-2026 08:44:13

Kig efter en med soft start hvis muligt, det er typisk start der æder meget. OBS på de billige, oliepumpe er stort set intet værd, og kan sjældent repareres/skiftes.
Selvom det egentlig er lidt naturstridigt, kan lange forlænger ledninger også have en negativ effekt på dine sikringer.

Bar lige lidt sanitycheck: Med 230V og en 10A sikring, så er maks effekt 2300W (P=U*I) før sikringen burde stå af. Og så er det modstanden over den lange forlængerledning, som giver et spændingsfald og dermed mindre effekt til rådighed?

Hvad med dem med batteri? Er de noget værd? Eller skal man lade hver gang man har skåret ti gange?
GodeVen skrev den 02-03-2026 09:39:21

Batteri kan også bruges, men det er en helt anden prisklasse, hvis det skal være med tilsvarende effekt. En Stihl med omkring 2 kW motor koster med batteri over 5000 kr.
Denne er svagere end den du eller havde kikket på (1,2 - 1,5 kW). Den kan nok findes til 4000 kr. 
https://www.stihl.dk/da/p/motorsave-msa-80-ak-system-203264#msa-80-c-b-med-ak-30-batteri-og-al-101-oplader-204661
Min bror har denne model, rigtig fin maskine til afgrening o.a , men til større stykker Ø10 og derover duer den ikke - desuden er kæde og sværd tyndere som lednings maskinerne. Med 2 batterier kan den køre hele tiden, men vejer næsten som en lednings model. 

Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis