Opbygning af væg.

Jeg skal inddrage denne lille entre til badeværelset der ligger bag væggen til venstre.
I den forbindelse skal hullet til garderoben ved hoveddøren lukkes samt der skal laves en væg på tværs på ‘denne’ side af den lille radiator.
Gulvet skal brydes op, isoleres og laves gulvvarme.
Jeg er meget i tvivl om hvilket materiale jeg skal lave væggene i.
1. Træ/stål skelet med Fermacell ovenpå det ny terrændæk. 
2. Lave sokkel og mure med mursten som alle andre skillevægge.
3. Lave sokkel og mure med multiblokke eller evt. på nyt terrændæk.

Jeg er egentlig mest bekymret for revner mellem uens materialer. Hvad siger Jeres erfaringer?
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kan mure md mursten oven på terrændæk. Så skal det fortandes godt ind i de andre mure.
Men ved du at det er mursten. Er det porebeton ( siporex) så skal du bruge samme materiale altså multiplader som limes sammen. Her skal der også være godt med jern ind i eksisterende væg for at det kan holde.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Med jern mener du vel forankring i multipladernes limflade og ind i eksisterende væg?
Ja. Jeg sætter jern stump ind i eksisterende væg 38 cm over sidste skift (Multiplade 39 cm ) . Så hugger /skærer jeg en lille rille i multiblok, så den ligger under lim fugen. På den måde generer den ikke næste skift.
Hvis trådstarter vælger den løsning må han vende tilbage og få mere udførlig forklaring på hvordan man bygger med multiblok. 

Mange tak for input!
Ja, mit hus er fuldmuret og alle skillevægge er også i mursten. Dog står disse blot på 2 skifte der står på tværs lige under terrændækket. Derfor skal alt understøbes.
Vil man opleve revnedannelse mellem mursten og multiplade? Eller skal jeg bare være tro mod huset og bruge sten…?
Du bør bruge mursten, så det er ens i huset. 

Annonce
Det prøver jeg.
Er der et par leca blokke i bunden og så ellers fortande det ind i det eksisterende for hver 5. skifte? Der skal vel ikke armering i også?
Går ud fra blokkene til fundament sættes i Støbemix og at både blokke og murværk mures i Bakkemørtel?
Mit hus er fra 1960 og jeg er meget i tvivl om det er muret med kalk eller cement. Er der en måde at se det på?
Ja, ja og ja. På den korte væg laver du fortanding hvert 5. skifte, mod ydervæg er det nok svært at se skiftegangen så her er det nok nemmere at lime noget armering ind der skal passe med fugerne i din nye væg - husk at rense helt ind til rene mursten så den nye mørtel har noget at binde imod.
Kalkmørtel er mere porøs end bakkemørtel med cement, men hvis du murer i en svag blanding med det sidste går det ikke helt galt (ca 1:10).

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger. 
Få 25% rabat med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også