Er det muligt at få en lås og håndtag i denne gamle dør?

Hej
Jeg har en gammel dør hvor der ikke er en lås eller dørhåndtag. Der er kun en 'slide' som holder døren lukket og jeg ønsker at kunne låse den både inde og udefra. 

Døren fejler jo som sådan ikke noget men tror i det er noget som kan fikses af f.eks en låsesmed eller er det for gammelt? Jeg har ikke lyst til at udskifte hele dør og dørkarm.
. Har i nogle erfaringer med sådan noget og vil i vurdere det er muligt for f.eks en låsesmed selvom det er en gammel dør?
Hvad tror i sådan noget koster? 

Kan man gøre noget for at redde den lås som sidder i hvis nu jeg bare selv sætter dørhåndtag på? Jeg har ikke den gamle nøgle til døren. 

1000 tak :)
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja, det er muligt. Men det er umuligt at sige hvad der skal til for at ordne det ud fra billeder.

For det første, fungere falle og låseblik? I så fald hvordan åbnes døren nu? Altså, fallen (den dims der trækker sig ind i døren, når man trykker håndtaget ned i en normal dør) går den ind i låseblikket (det metal med to huller som sidder i karmen)?
Hvis den gør det, er det måske nok nok at montere et håndtag (en specielt type til gammel dør), og finde en nøgle, der passer. Start med at kigge i nøglehullet om det ligner en af de 64 typer Danzig nøgler.
https://lavpris-laase.dk/laase-og-noegler/noegler-og-tilbehoer/mellemdoers-noegler/noegle-danzig-1-5068180101

Det vil sikker være en god ting at trække låsekassen ud og smøre den. Der er en skruen i toppen og en i bunden. Ud med dem, så kan låsekassen trækkes ud. Der nogle lag maling, der lige skal skrabes af først.

Hvis låsekassen ikke kan redes (der nok en årsag til at håndtaget er fjernet), kan du være heldig at du kan finde en låsekasse, der passer rimeligt. Hvis ikke, vil det billigste være at skifte hele døren inklusive karm.

1000 tak for dit svar og forklaringer :)
Jeg har sat et håndtag i og når jeg trækker ned i det så bevæger fallen sig men den går ikke helt ind i dørkarmens hul. Dvs dørhåntaget kan godt installeres og vil primært være for at have noget at åbne døren med.

Så har jeg lyst med telefonen ind i nøglehullet og ja det ligner den du har postet i dit link! Der er støv i hullet men jeg ved ikke om du kan tyde noget ud fra billedet.

Jeg vil prøve at se om jeg kan få låsekassen ud! :)
TAK!
Jeg har skrabet maling væk og kan se 2 skruer men der er godt med maling inde i skruens rille og jeg prøvede lidt at skrue men det gik ikke så godt da skruetrækkeren skal dybere ind i rillen, så jeg skal bruge lidt tid på at få det skrabet ud.
 Så det må jeg lige kigge på i weekenden med lidt mere relevant værktøj - og jeg prøver lige at se om jeg kan finde sådan en nøgle. Måske kan jeg gi lidt olie ind i låsen for at se om selve låsen kan bevæge sig ud, måske langt nok ud til at gå ind i dørkarmen? Tror næsten det er umuligt at lirke den fri men kunne være et forsøg værd da ny dør og karm og installering ikke lige er i mit budget p.t.
Rillerne i skruen kaldes en kærv. Den gør du fri for maling med en tynd skruetrækker (du kan også bruge en skrællekniv, men sig ikke jeg har sagt det). For nemmere at få skruen løs sætter du en skruetrækker i kærven og giver det et lille dask med en hammer. skruen burde nu kunne løsnes, så du kan få låsen ud. Nøglen kan en låsesmed eller byggemarkedet sikkert hjælpe med.

fase
Hey , det er et super tip, tak jeg vil prøve det af her i weekenden! :D
Annonce
Det er vigtig at skruetrækker passer til kærven, og at skruetrækker ikke er slidt.
Du kan eventuelt lette arbejdet lidt med at rense maling fra kærv ved at varme den med en lighter, og skrabe. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Det ligner ikke et nøglehul til en Danzig-nøgle. Det bliver langt mere synligt, når du får låsekassen ud.

Tidligere havde hver producent af låsekasser deres eget system. Det er ikke sikkert at du kan få en rigtig nøgle, men mange gamle låsekasser er utroligt simple, så bare du kan finde noget der passer i nøglehullet virker den måske.

På grund af de mange forskellige låsekasser, der blev lavet tidligere, som hver havde deres egne mål, er det ikke sikkert at du kan få en moderne låsekasse i. 
Hvis alt andet glipper, kan du jo sætte en Københavner lås på, men det er jo ikke nogen elegant løsning, til sådan en fin gammel dør.

Vi prøver igen, i morgen --
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også