IKEA Hack: Valg af nuance og glans på hvid maling til garderobeskab

Min kæreste og jeg er ved at bygge os et garderobeskab, som kommer til at se ud som på tegningen forneden (er tegnet via IKEAs køkkenprogram). Alt træværk (døre, vinduer, fodpaneler,... ) i vores lejlighed er pt malet med en hvid maling (S 0500‑N, glans 40). Vi kigger pt på nogle låger fra IKEA (Axstad, mat hvid: https://www.ikea.com/dk/da/files/pdf/5d/00/5d002c42/ncs-koder-metod_202452.pdf )
som ifølge IKEA er malet i en S 0300‑N, glans 5.

Mit spørgsmål er lidt dumt, for jeg har ikke så stor erfaring med farvekombinationer; men kan det godt blive pænt at have de to kombinationer af hvid i samme rum? Vi tænkte at gøre det på denne måde for at holde vores budget nogenlunde i ro.

Michael S.-O.
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Man kan sagtens have flere nuancer af hvid i et rum. Selvom vægge, loft og karme er hvide i et rum, er det sjældent samme nuance og glans. Men samme ting skal have samme nuance. Man vil normalt ikke have låger på to skabe i et rum med forskellig nuancer.

Det er efter min mening pænest med meget forskellige nuancer. Det er rart at kune se hvor væg slutter og loft begynder, ligesom det er rart at kunne se hvad der er skabe og hvad der er dørgrikt/fodlister.
Vi lever i alt for klinisk udseende rum i vores tid, hvor alt skal være hvidt i hvidt. ​Læg nogle farver på væggene det gør os glade i hovedet. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Jeg burde måske have nævnt at vores vægge faktisk er lyseblå; så der er allerede farver i rummet. Så jeg har bare gjort mig selv i tvivl, om det nu også er okay at have to forskellige farver hvid, når der i forvejen er en del farve i rummet, og alt andet træværk har én nuance af hvid. Jeg er helt enig i, at det er koldt med ren hvidt-i-hvidt.

Michael S.-O.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også