Fjern rust omkring bilskørter

Hej

Beklager hvis emnet har været oppe før, jeg er ikke særlig bilkyndig eller har interesse herfor.

Jeg har en lidt ældre suzuki, som har fået rust omkring skørterne. Lige nu er det kun på overfladen, men der går nok ikke lang tid før det er tæret så meget igennem, at mekanikeren skal ordne det... Det har jeg prøvet før ifm. syn og det kostede mig 10.000 kr. Det kunne jeg godt tænke mig at undgå, da min nuværende bil er købt brugt for 20.000 kr. 

Jeg tænker jeg vil forsøge at slibe rusten ned, evt. spartle det lidt ud og så male det over. Det er et relativt begrænset område omkring skørterne med rustpletter på størrelse med en 5 krone hist og her.

Er der nogen som vil hjælpe mig med en fremgangsmåde, så jeg ikke laver for mange begynderfejl?

- Sliber jeg fx med vinkelsliber med slibeskive eller er det for voldsomt? Alternativt er boremaskine med stålbørste vel?
- Skal jeg spartle ud bagefter og i givet fald med hvilket produkt?
- Skal jeg efterbehandle for at rusten forsinkes - tilbage skal den nok komme, tænker jeg... 
- Hvordan man slutbehandling, er det maling på spraydåse?

Tak for de af jer som vil hjælpe.

VH
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
rustomdanner, slibe, spartle, slibe, mal.
Pastikskørter på en gammel Suzuki = forvent meget mere rust når du fjerner skørterne.

Der skal slibes med f.eks. en flapskive på vinkelsliberen til rent metal.
Derefter skal det grundes med en ordentlig primer, spartles og males med en spray i bilens farve og efterfølgende klarlak.
Der findes masser af vejledninger på youtube der viser hvordan du gør.

Selvbygger med stort S. 
Pas på med at slibe, der fjerner du jo også noget af metallet, sandblæsning er den mest effektive metode, der kommer man ned i alle ujævnhederne.

Du kan skrabe det løse rust af med et gammelt stemmejern, slibe forsigtigt, evt med håndsandpapir korn 80, så giver du det en gang rustomdanner. (Ikke et mirakel middel med det virker overraskende godt) Jeg har brugt denne her rustomdanner, købt hos Thansen men det ser ikke ud til de har den mere. LINK

Efter rustomdanneren har fået lov at hærde på, så en god grundmaling, maling, og evt klarlak.

Vi prøver igen, i morgen --
Isbjerget (10% synligt, 90 % usynligt).
Det du ser kommer indefra, jeg tror ikke du kan gøre ret meget med sandblæsning, slibning, rustomdanner mm.
Der skal svejses nyt blik i.
Du har et projekt som koster mere end restværdien af din bil. Også kaldet økonomisk totalskade.

Jeg synes jeg får en del forskellige inputs, så bliver lidt forvirret :-) Men baseret på ovenstående har jeg tænkt mig at gøre følgende:

1) Slibe lokalt og forsigtigt på rustpletterne. Jeg har tænkt mig at bruge min boremaskine og anvende et lille slibe-hoved til metal, så jeg kan slibe lokalt på rustpletterne. Så sliber jeg så meget af, som jeg kan. 

2) Så giver jeg det rustomdanner - eller hvad? Jeg er i tvivl om det er nødvendigt når jeg har slebet. Omvendt tænker jeg ikke det er realistisk at slibe alt rusten væk. Så tænker at rustomdanner er en god ide.

3) Så spartler så jeg kan lave en pæn flade. Og sliber dette til når det er tørt.

4) Så får det lidt pletmaling og lak.

Lyder det fornuftigt??

Jeg er klar over at rusten vil vende tilbage. Det er en gammel bil og det er helt ok, jeg er ude efter at forlænge levetiden mest muligt for mindst muligt :)

VH  

Annonce
JonasHE skrev den 24-02-2026 10:03:10

Jeg synes jeg får en del forskellige inputs, så bliver lidt forvirret :-) Men baseret på ovenstående har jeg tænkt mig at gøre følgende:

1) Slibe lokalt og forsigtigt på rustpletterne. Jeg har tænkt mig at bruge min boremaskine og anvende et lille slibe-hoved til metal, så jeg kan slibe lokalt på rustpletterne. Så sliber jeg så meget af, som jeg kan.

2) Så giver jeg det rustomdanner - eller hvad? Jeg er i tvivl om det er nødvendigt når jeg har slebet. Omvendt tænker jeg ikke det er realistisk at slibe alt rusten væk. Så tænker at rustomdanner er en god ide.

3) Så spartler så jeg kan lave en pæn flade. Og sliber dette til når det er tørt.

Lyder det fornuftigt??

Jeg er klar over at rusten vil vende tilbage. Det er en gammel bil og det er helt ok, jeg er ude efter at forlænge levetiden mest muligt for mindst muligt :)

VH  

Det lyder som en udmærket måde, vil stadig anbefale at bruge rustomdanner, da du sandsynligvis ikke vil kunne slibe alt rusten væk.

Og uanset hvad, er det bedre at få repareret de rustpletter, det holder måske kun i nogle få år, men så kan man jo gentage processeren.

Hvis du har adgang til en kompressor vil jeg anbefale dig at købe en lille sandblæser, den er bare genial til formålet, køb en som på billedet, den har forskellige mundstykker, når man holder dem helt ind mod stedet der skal sandblæses, samler den meget af sandet op igen..

Her fra biltema, men der findes andre lignende modeller..

Fed ide med den sandblæser Jens, jeg troede ikke jeg havde adgang til det værktøj som amatør, men det har jeg så :)

Erstatter sandblæsningen slibningen eller skal man gøre det i kombination?

JonasHE skrev den 24-02-2026 12:01:38

Fed ide med den sandblæser Jens, jeg troede ikke jeg havde adgang til det værktøj som amatør, men det har jeg så :)

Erstatter sandblæsningen slibningen eller skal man gøre det i kombination?

Du skal ikke slibe når du sandblæser, du spartler bare oven på, giv det evt noget zinkprimer inden du spartler, eller en anden god primer. 

Så sliber du spartlen og går videre derfra,

je_ns skrev den 24-02-2026 11:35:47

Lyder det fornuftigt??

VH  

Det lyder som en udmærket måde, vil stadig anbefale at bruge rustomdanner, da du sandsynligvis ikke vil kunne slibe alt rusten væk.

Og uanset hvad, er det bedre at få repareret de rustpletter, det holder måske kun i nogle få år, men så kan man jo gentage processeren.

Hvis du har adgang til en kompressor vil jeg anbefale dig at købe en lille sandblæser, den er bare genial til formålet, køb en som på billedet, den har forskellige mundstykker, når man holder dem helt ind mod stedet der skal sandblæses, samler den meget af sandet op igen..

Hvor meget sviner det? For dét ser immervæk smart ud!

HrT skrev den 24-02-2026 19:34:13

je_ns skrev den 24-02-2026 11:35:47

Lyder det fornuftigt??

VH  

Hvor meget sviner det? For dét ser immervæk smart ud!

Hvis man presser gummimuffen helt ind mod stedet der skal sandblæses, er det minimalt hvor meget det sviner.
Jeg bruger helst det her mundstykke, det slutter ret tæt..

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger.
Få 25% rabat på spartelmasse med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også