Karm i døråbning uden gerigter

Hej,

Jeg er ved at have spartlet nogle døråbninger op i den bærende mur (som før var blændede). Nu overvejer jeg at sætte karme i uden gerigter. Jeg vil gerne have de mere minimalistiske linjer - men derfor skal det jo også stå ret skarpt.

Er der nogen der har forslag til hvordan jeg opnår det? Kan karmen bare monteres mere eller mindre direkte på overfladen? Altså uden mellemrum og skum som det ser ud til man ellers gør med dørkarme.

Jeg vil gerne udgå tydelig fuge. Kan man montere karm og så spartle op til kanten ved ujævnheder?

Aller helst undgik jeg også gerne borehuller i træet. Men det ville kræve karmen bare var limet på - eller er der nogen alternativer?

Har vedhæftet eksempel og skitse!
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
så længe det er indvendig dør kan du godt bare skumme den i , men kræger grundig afstivning , mens skummen tørre
du skal have minimum 5 mm gummifuge alt andet vil revne , da træ vil arbejde lidt , både pga temperatur og hvis døren smække
Tak for svar. Men er det nødvendigt med så tyk skum (eller skum overhovedet) hvis ikke det skal sidde nogen dør? ​
Hvis der ikke skal sidde nogen dør, skal der heller ikke monteres en karm.
Monterer du en karm alligevel så brug karmskruer og spartel hullerne til efterfølgende.

Selvbygger med stort S. 
Nielsine skrev den 22-02-2026 14:42:36

Tak for svar. Men er det nødvendigt med så tyk skum (eller skum overhovedet) hvis ikke det skal sidde nogen dør?

hvis der ikke er karm er det jo noget helt andet

du kan godt sætte træ op med monteringslim , men villenok vælge skum
spartler du til kant , skal du stadig regne med det vil revne , kan hjælpe en del hvis der kommer filt på
Der er jo allerede lukket med gips og hjørnebeskytter,  hvis der ikke skal dør i er det ikke nødvendigt at gøre mere - det er bare at spartle færdigt og filt+maling.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger. 
Få 25% rabat med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også