Er det uden betydning?

På loftet på dette hus fra starten af 1900 tallet, er denne del knækket. Som man kan se er det oppe i kip.
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Om det har betydning afhænger og nogle af tagskruerne går ned og har fat i de løse lægter...

Vi prøver igen, i morgen --
je_ns skrev den 22-02-2026 00:52:22

Om det har betydning afhænger og nogle af tagskruerne går ned og har fat i de løse lægter...

Kan du hjælpe mig lidt her.... hvad mener du mere konkret? Hvis tagskruerne har fat eller hvis de ikke har fat? 

Jeg kan tage et mere detaljeret billede i morgen. 
Det kunne godt se ud til at der er monteret nye lægter, så mon ikke den nye tagbeklædning er skruet fast i dem. Er der ingen skruer fra tagpladerne i de knækkede lægter, er de uden betydning.

Søren O
Søren O skrev den 22-02-2026 08:21:26

Det kunne godt se ud til at der er monteret nye lægter, så mon ikke den nye tagbeklædning er skruet fast i dem. Er der ingen skruer fra tagpladerne i de knækkede lægter, er de uden betydning.

Tak for feedback. Jeg tror ikke der er ny tagbeklædning. Taget er et ældgammelr asbesttag 

Der ser ud til at den oprindelige lægte havde et svigt og man har så (lidt sjusket) sat en laske på for at støtte pladen.
Dem oprindelige lægte har så efterfølgende fået et nyt svigt i venstre side?
Det hele bør fjernes og nyt lægtetræ bør lægges op som kan laskes med 40cm overlæg til nabolægten. Modstående lægte har synlige tagskruer så det bør der også være i den 'svigtende' side, ssv gennemgående fra rygningspladen.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Annonce
Den videbegærlige skrev den 22-02-2026 01:04:25

Kan du hjælpe mig lidt her.... hvad mener du mere konkret? Hvis tagskruerne har fat eller hvis de ikke har fat? 

Der går skruer fra taget og ned i lægterne, og de skulle gerne have fat i noget solidt.

Som her fra dit billede, af den anden side af taget.

Vi prøver igen, i morgen --
BOFH skrev den 22-02-2026 10:23:30

Der ser ud til at den oprindelige lægte havde et svigt og man har så (lidt sjusket) sat en laske på for at støtte pladen.
Dem oprindelige lægte har så efterfølgende fået et nyt svigt i venstre side?
Det hele bør fjernes og nyt lægtetræ bør lægges op som kan laskes med 40cm overlæg til nabolægten. Modstående lægte har synlige tagskruer så det bør der også være i den 'svigtende' side, ssv gennemgående fra rygningspladen.

/BOFH 

Tusind tak for grundig beskrivelse. Det er præcist det jeg har behov for. 

Kan du sige noget om, hvorvidt skaderne indebærer risici i større eller mindre grad mht tagkonstruktionen? Altså er det stabilt nok eller er det stor fejl at det ikke er lavet?

For mig som lejer har det betydning for hvorvidt jeg kan drage min udlejer til ansvar fordi der er alvorlige mangler han bevidst har undladt at tage sig af?
Han er tømrer, nu førtidspensionist gennem over 10 år.

je_ns skrev den 22-02-2026 10:59:37

Den videbegærlige skrev den 22-02-2026 01:04:25

Der går skruer fra taget og ned i lægterne, og de skulle gerne have fat i noget solidt.

Som her fra dit billede, af den anden side af taget.

Mange tak for hjælpen  

Hvis du bor til leje, og taget er tæt kan du ikke stille din udlejer til ansvar for noget som helst, da det opfylder sin funktion. ( at holde regnen ude)

Selvbygger med stort S. 
Det ses tydelig at tagskrue i den synlige side går ned i den lægte som er ok. Hvis du kigger fra den anden side og det er det samme så har den knækkede lægte ikke noget at sige. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis