Skifte to radiator opvarmet rum ud med gulvvarme

Dav
Min kone og jeg har købt et hus på 185 m2 fra 70'erne/00'erne (tilbygning). det fik den store tur i start nullerne. Hvor der bl.a. blev etableret tung gulvarme i hele huset med undtagelse af 2 rum som har radiator. 
Tidl. ejer har for et par år siden investeret i varmepumpe. Det medføre nu at de 2 gl. 70'er radiatorer ikke kan klare den lave fremløbstemperatur. de er derfor monteret på varmepumpens vandvarmer kreds. begge 2 med en tilslutning i serie, Derefter afslutter de i returen i en anden shunt på badeværelset.

Vi ønsker at huset skal have gulvvarme
Fra det originale gulv til betondæk er der 220 mm. Det betyder 200mm gulvisolering, er klar over at det er <300mm.
Over betondækket er der 100mm mineraluld. 
Herefter Strøer og til sidst det massive parketgulv. Værelserne er på 13 m2 og 15 m2.
 Vi ønsker at Installere let gulvarme med mulighed for regulering i de to værelser (soveværelse og hobby/kontor rum). Dette gør vi på følgende måde:

Kreds lukkes ned og radiatorer tømmes og afmonteres, ​gl. jernrør mellem dem fjernes
Gulv rives op, strøer lige så og isolering fjernes ned til betondæk.
Betondæk måles op med lang retteskinne i håb om at det er i vatter, så selvnivellerende gulvspartel kan undgås senere... 
Radonspær m. fugtspær lægges på betondæk og limes fast op ad siderne så den er lufttæt.
2x 75mm polystyren + 1x25mm EPS 80 lægges i forbandt.
30mm Kantisolering sættes i spænd med gulvisolering.
Hvis gulvet er i vatter fortsættes der direkte til XPS pladerne. 
25mm XPS plader m. alu varmefordeler til 16mm slanger - C/C150. monteres
Gulvvarmeslanger monteres.
Shuntpumpe med 2 kredse monteres.
VVS'er kommer ud, montere fittings og trykprøver system.
Gulvpap evt. med indbyggede dampspærre
14mm Lamelparket (svømmende)

Her kommer de gyldne spørgsmål så.
Nok vigtigst - Ser overstående rigtigt ud?
Bør der monteres dampspær under lamelparket?
Skal vi forlænge hovedvarmefordeleren, så vi kan montere gulvvarmen på denne og få 33C fremløb fremfor 55 C fremløb til shuntpumpen?
Shuntens retur kommer til at gå over til returstreng på badeværelsesshuntens varmefordeler. Her overvejer jeg i stedet at montere returen fra min nye shunt et T-stykke sat  på returen fra badeværelsesshunten til hovedvarmefordeler, er det en god ide?

På forhånd tak for svar.

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Nej det er ikke rigtigt.
- trykstyrke af isolering skal være 250
- du skal ikke bruge kantisolering 
- du skal bruge et trykfordelende lag af plade i dit undergulv, de fleste bruger gulvspånplade, oftest med spor til slangerne
- du bør etablere en dampspærre i toplaget i stedet for en fugtspærre på kold-siden, begge dele kan laves tæt så radon afspærres
- undergulv skal være vandret, men skal også kontrolleres for planhed, max 1-2mm med 2m retholdt, ellers kommer dit isolering til at ligge skævt

Start med at låne Træ 12 på dit bibliotek eller køb den online, brug iøvrigt gerne søgefunktionen da der er masser af tråde om emnet.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

BOFH skrev den 22-02-2026 10:09:03

Nej det er ikke rigtigt.
- trykstyrke af isolering skal være 250
- du skal ikke bruge kantisolering 
- du skal bruge et trykfordelende lag af plade i dit undergulv, de fleste bruger gulvspånplade, oftest med spor til slangerne
- du bør etablere en dampspærre i toplaget i stedet for en fugtspærre på kold-siden, begge dele kan laves tæt så radon afspærres
- undergulv skal være vandret, men skal også kontrolleres for planhed, max 1-2mm med 2m retholdt, ellers kommer dit isolering til at ligge skævt

Start med at låne Træ 12 på dit bibliotek eller køb den online, brug iøvrigt gerne søgefunktionen da der er masser af tråde om emnet.

/BOFH 

Tak for svar

Er de 250 fordi at 80 vil blive for svagt og synke overtid, også selvom der kommer XPS plader der fordeler belastningen oven på.
XPS pladerne med spor reklamere af at være trykfordelene, der står i datablad at der kan lægges gulv direkte ovenpå, såfremt det er plant, kan læse de har trykstyrke 250, men du mener ikke det er nok?
Hvorfor er der ikke brug for indvendig kantisolering? 
Tjek, jeg holder øje med planhed og vatter.
Jeg har lige købt Træ 6, men køber også Træ 12 når jeg er færdig med 6.

Graugaard skrev den 22-02-2026 16:32:38

Er de 250 fordi at 80 vil blive for svagt og synke overtid, også selvom der kommer XPS plader der fordeler belastningen oven på.
Ja, det er især ved punktlast der er udfordringer, forestil dig en 3 personers sofa og 3 voksne der læner sig tilbage efter julemaden. Styrke 80 fordrer en tyk og stiv betonplade til at fordele trykket jævnt.

XPS pladerne med spor reklamere af at være trykfordelene, der står i datablad at der kan lægges gulv direkte ovenpå, såfremt det er plant, kan læse de har trykstyrke 250, men du mener ikke det er nok?
Det må stå for deres egen regning, du kan jo spørge dem om hvilke leverandører der understøtter den løsning og hvad deres garanti dækker hvis dit gulv knirker.
Mit eget svar ville være nej - tjek med Træ12 når du får den. Guiden udgives af Træinfo (trævarebranchens fællesråd) der har knap 1000 firmaer som medlemmer, så det er det de fleste leverandører af gulv i DK henholder sig til. 

Slangerne og aluplader ligger jo allerede nedfældet i isolering, hvorfor skulle der så være behov for særskilt isolering ved kanterne? Kantisolering er noget man bruger ved tung gulvvarme indstøbt i beton for at bryde kuldebroen mellem betonplade og sokkel.

/BOFH 

BOFH skrev den 22-02-2026 21:50:40

Graugaard skrev den 22-02-2026 16:32:38

Ja, det er især ved punktlast der er udfordringer, forestil dig en 3 personers sofa og 3 voksne der læner sig tilbage efter julemaden. Styrke 80 fordrer en tyk og stiv betonplade til at fordele trykket jævnt.

Det må stå for deres egen regning, du kan jo spørge dem om hvilke leverandører der understøtter den løsning og hvad deres garanti dækker hvis dit gulv knirker.
Mit eget svar ville være nej - tjek med Træ12 når du får den. Guiden udgives af Træinfo (trævarebranchens fællesråd) der har knap 1000 firmaer som medlemmer, så det er det de fleste leverandører af gulv i DK henholder sig til. 

Slangerne og aluplader ligger jo allerede nedfældet i isolering, hvorfor skulle der så være behov for særskilt isolering ved kanterne? Kantisolering er noget man bruger ved tung gulvvarme indstøbt i beton for at bryde kuldebroen mellem betonplade og sokkel.

/BOFH 

Tak igen!

Det giver super mening.
EPS 250 koster en slat,  men det er vel det mest rigtige.
Eller hvad gør folk, er der mange der isolere med mineraluld og strøer i stedet? Kan umiddelbart se at besparelsen er 4000 der alene på isolering.

Hvad med kantbånd er det noget du anbefaler? eller skal gulvet bare have 10mm ud til væg i frirum. 

(jeg skal nok læse montagevejledninger, det er bare super fedt at spørge dig i den her indledende fase) :)

Mvh.
Elias
En anden ting der undre her i opstartsfasen er at der mange steder står at man maksimalt må isolere med 75mm over et uiosleret betondæk - Kan nogle forklare mig at det stadig er OK at jeg isolere med 200mm over mit med EPS 250? 
Annonce
De 75mm (50mm langs sokkel) er for strøgulvs konstruktion i undergulvet hvor du har strøer i træ med rockwool/glasuld imellem = ingen dampspærre da det vil lukke træet inde i et uventileret hulrum = potentiel fugtophobning og skimmel/råd = man er nødt til ar begrænse isoleringen da kondensering mod den kolde beton ellers ikke kan undslippe. Ergo får du en væsentligt ringere isolering med den metode.

Med en konstruktion på trykfast eps og gulvspån udlagt som flydende gulv er der ingenting organisk under dine gulvspånplader = der er ingenting der kan rådne = man kan lave tykkere og bedre isolering samt dampspærre.
Håber det giver mening?!

/BOFH 

BOFH skrev den 27-02-2026 07:53:09

De 75mm (50mm langs sokkel) er for strøgulvs konstruktion i undergulvet hvor du har strøer i træ med rockwool/glasuld imellem = ingen dampspærre da det vil lukke træet inde i et uventileret hulrum = potentiel fugtophobning og skimmel/råd = man er nødt til ar begrænse isoleringen da kondensering mod den kolde beton ellers ikke kan undslippe. Ergo får du en væsentligt ringere isolering med den metode.

Med en konstruktion på trykfast eps og gulvspån udlagt som flydende gulv er der ingenting organisk under dine gulvspånplader = der er ingenting der kan rådne = man kan lave tykkere og bedre isolering samt dampspærre.
Håber det giver mening?!

/BOFH 

Tak igen!

Jeg har bestilt træfakta 12 og afventer denne. :)
Jeg har lavet svømmende gulv i køkken efter stort set samme princip. Jeg kunne kun få fat i eps med trykstyrker 150 på det tidspunkt, så det blev brugt. Det har nu i 7 år ikke givet sig det mindste. Det ser jeg ved at fuger imellem væg og endeplader ved køkken ikke har strakt sig.
Der er ikke sofa i køkkenet med 3 personer juleaften, men opvasker, køleskab osv. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
ev elmand skrev den 27-02-2026 19:41:52

Jeg har lavet svømmende gulv i køkken efter stort set samme princip. Jeg kunne kun få fat i eps med trykstyrker 150 på det tidspunkt, så det blev brugt. Det har nu i 7 år ikke givet sig det mindste. Det ser jeg ved at fuger imellem væg og endeplader ved køkken ikke har strakt sig.
Der er ikke sofa i køkkenet med 3 personer juleaften, men opvasker, køleskab osv. 

Det er jeg glad for at høre. Umiddelbart virker det jo som en super løsning

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis