Dav
Min kone og jeg har købt et hus på 185 m2 fra 70'erne/00'erne (tilbygning). det fik den store tur i start nullerne. Hvor der bl.a. blev etableret tung gulvarme i hele huset med undtagelse af 2 rum som har radiator.
Tidl. ejer har for et par år siden investeret i varmepumpe. Det medføre nu at de 2 gl. 70'er radiatorer ikke kan klare den lave fremløbstemperatur. de er derfor monteret på varmepumpens vandvarmer kreds. begge 2 med en tilslutning i serie, Derefter afslutter de i returen i en anden shunt på badeværelset.
Vi ønsker at huset skal have gulvvarme
Fra det originale gulv til betondæk er der 220 mm. Det betyder 200mm gulvisolering, er klar over at det er <300mm.
Over betondækket er der 100mm mineraluld.
Herefter Strøer og til sidst det massive parketgulv. Værelserne er på 13 m2 og 15 m2.
Vi ønsker at Installere let gulvarme med mulighed for regulering i de to værelser (soveværelse og hobby/kontor rum). Dette gør vi på følgende måde:
Kreds lukkes ned og radiatorer tømmes og afmonteres, gl. jernrør mellem dem fjernes
Gulv rives op, strøer lige så og isolering fjernes ned til betondæk.
Betondæk måles op med lang retteskinne i håb om at det er i vatter, så selvnivellerende gulvspartel kan undgås senere...
Radonspær m. fugtspær lægges på betondæk og limes fast op ad siderne så den er lufttæt.
2x 75mm polystyren + 1x25mm EPS 80 lægges i forbandt.
30mm Kantisolering sættes i spænd med gulvisolering.
Hvis gulvet er i vatter fortsættes der direkte til XPS pladerne.
25mm XPS plader m. alu varmefordeler til 16mm slanger - C/C150. monteres
Gulvvarmeslanger monteres.
Shuntpumpe med 2 kredse monteres.
VVS'er kommer ud, montere fittings og trykprøver system.
Gulvpap evt. med indbyggede dampspærre
14mm Lamelparket (svømmende)
Her kommer de gyldne spørgsmål så.
Nok vigtigst - Ser overstående rigtigt ud?
Bør der monteres dampspær under lamelparket?
Skal vi forlænge hovedvarmefordeleren, så vi kan montere gulvvarmen på denne og få 33C fremløb fremfor 55 C fremløb til shuntpumpen?
Shuntens retur kommer til at gå over til returstreng på badeværelsesshuntens varmefordeler. Her overvejer jeg i stedet at montere returen fra min nye shunt et T-stykke sat på returen fra badeværelsesshunten til hovedvarmefordeler, er det en god ide?
På forhånd tak for svar.