rustfjerner ???

Hejsa
På diverse Kina-sider, kan man købe " fantastiske" rustfjernermidler, der nærmest forvandler al rust til metal. Den hopper jeg nu ikke på, men har selv brugt eddike til lettere angreb på klinger, værktøj mv. Det har en nogenlunde virkning sammen med krofedt.
En AI-søgning siger primært forforsyre og saltsyre - jeg tænker det kunne blandes med lidt tapetklister for bedre virkning. Ølbryggere bruger jo fosfor syre, er det mon en løsning?  LINK
Elektrolyse har jeg set, men er det bøvlet værd og det kræver jo ting neddykket i et bad.
Forslag og jeres erfaringer modtages gerne.
Vh. Carsten

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Gammeldags toiletrens er faktisk ret effektivt.
Evaporust er også effektivt, men her skal emnerne dyppes ned i væsken, de laver vist også noget gel, men har aldrig prøvet det.
Thansen har noget rustæder, det virker udmærket. ​Link​​​

Vi prøver igen, i morgen --
De bedste midler til at fjerne rust kemisk er vha oxalsyre eller EDTA da de chellere metalioner.

Hvis du har en rende i emaljen i toialettet - så er er oxalsyre/EDTA nærmest det eneste der virker.

Virker også på rust på biler m.v.
Endelig ikke saltsyre! Det er den bedste rustproducent overhovedet.

Syre kan bruges til at fjerne rust, men det kan også starte et nyt rustangreb. Så det er utroligt vigtigt at syren bliver neutraliseret ordentligt. Jeg bryder mig ikke om at bruge syre på værktøj. Hvis der er overfalde rust, bruger jeg blot olie, en klud og knofedt.  

De produkter der trænger ind i rusten og forsegler den, fjerner ikke rusten men laver om til noget man kan kalde et kompositmateriale af plastic og jernoxid. Maling der kan bruges på overflade rust, virker på samme måde. 
Takker for forslag og info, jeg vil prøve oxalsyre næste gang, toiletrens lyder også lovende. 
Og ja, afrenset metal skal sikres på ny. 

Annonce
Jeg runder lige tråden af med en blanding, der er interessant ift. at fjerne rust. 
Opskrift på diy fjerner:
200 gr. citronsyre
125 gr. baking soda ( bagepulver )
50 gr. majs stivelse
0,5 gr. opvaskemiddel
Blandes med omhu, handsker  briller, for sikkerheds skyld. Opvarmning vil give rette gele konsistens.
Hvis nogen prøver det, så meld gerne tilbage - jeg regner selv med et forsøg og giver svar på dette.
 LINK fra youtube.

Jeg kender ikke noget til den metode. Jeg vil blot gøre opmærksom på at baking soda på dansk hedder natron, bagepulver er et blandingsprodukt.  
GodeVen skrev den 24-02-2026 08:09:51

Jeg kender ikke noget til den metode. Jeg vil blot gøre opmærksom på at baking soda på dansk hedder natron, bagepulver er et blandingsprodukt.  
​Takker, min fejl.... 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også