Hej,
Vi flyttede for et års tid siden ind i et 100 år gammelt hus, og har problemer med gulvvarmen i en anneksbygning, vi har. Gulvvarmen er eneste varmekilde derovre, så der bliver simpelthen for koldt.
Som man kan se på billedet er det et meget simpelt system med kun en enkelt streng ud i gulvet (men jeg vil helst ikke til at hakke gulvet op for at få flere).
Varmen kommer fra hovedhuset i rør 3 (varmepumpe - og der er masser af varme i hovedhuset, så den kører fint. Trykket er stabilt på 1.7 bar). Når jeg mærker på rør 3 og sammenligner med rør 1, der går ud i gulvet, er rør 3 noget varmere. Når jeg sammenligner rør 3 med rørene i hovedhuset, er det dog koldere, så der tabes varme på vej over i annekset. Rør 4 er dog stadig lunt, så jeg får ikke afsat alt varmen i gulvet.
Jeg ved godt, at shunten skal blande vandet sammen, men er der ikke en måde, jeg kan få mere knald på ud i gulvet?
Pumpen kører for fuld smadder (trin III). Jeg har tjekket ventilen 5, og har også haft den skruet af i forbindelse med, at vi alligvel havde tappet vandet af for at skifte en radiator et andet sted, og den står helt åben. Jeg har også prøvet at lufte ud oppe i ventil 6 masser af gange - der kommer vand med det samme - ingen luft. Termostaten er helt taget af, så den ikke får lukket for noget, som man kan se.
Hvad kan jeg gøre for at få mere knald på?
PS: De to rør i blå kappe er det kolde brugsvand til anneksbygningen, så de har intet med varmesystemet at gøre.
PPS: VVS'eren har været ude og kigge, og han væver mest bare lidt rundt i det. Han ville skifte den ventil, jeg senere har konstateret, er helt åben - men der fandtes ikke nogen reservedele til den, så nu ville han skifte hele shunten - men nu er han ikke vendt tilbage de sidste par måneder (det virker som om, de har alt for travlt her i omegnen).