Gulvvarme for kort

Hej,

Vi flyttede for et års tid siden ind i et 100 år gammelt hus, og har problemer med gulvvarmen i en anneksbygning, vi har. Gulvvarmen er eneste varmekilde derovre, så der bliver simpelthen for koldt.

Som man kan se på billedet er det et meget simpelt system med kun en enkelt streng ud i gulvet (men jeg vil helst ikke til at hakke gulvet op for at få flere).

Varmen kommer fra hovedhuset i rør 3 (varmepumpe - og der er masser af varme i hovedhuset, så den kører fint. Trykket er stabilt på 1.7 bar). Når jeg mærker på rør 3 og sammenligner med rør 1, der går ud i gulvet, er rør 3 noget varmere. Når jeg sammenligner rør 3 med rørene i hovedhuset, er det dog koldere, så der tabes varme på vej over i annekset. Rør 4 er dog stadig lunt, så jeg får ikke afsat alt varmen i gulvet.

Jeg ved godt, at shunten skal blande vandet sammen, men er der ikke en måde, jeg kan få mere knald på ud i gulvet?
Pumpen kører for fuld smadder (trin III). Jeg har tjekket ventilen 5, og har også haft den skruet af i forbindelse med, at vi alligvel havde tappet vandet af for at skifte en radiator et andet sted, og den står helt åben. Jeg har også prøvet at lufte ud oppe i ventil 6 masser af gange - der kommer vand med det samme - ingen luft. Termostaten er helt taget af, så den ikke får lukket for noget, som man kan se.

Hvad kan jeg gøre for at få mere knald på?

PS: De to rør i blå kappe er det kolde brugsvand til anneksbygningen, så de har intet med varmesystemet at gøre.

PPS: VVS'eren har været ude og kigge, og han væver mest bare lidt rundt i det. Han ville skifte den ventil, jeg senere har konstateret, er helt åben - men der fandtes ikke nogen reservedele til den, så nu ville han skifte hele shunten - men nu er han ikke vendt tilbage de sidste par måneder (det virker som om, de har alt for travlt her i omegnen).
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Gulvvarmen er for koLDt, skulle der selvfølgelig stå i overskriften.
Hvilken fremløbstemperatur har du?
Måske du bare kan pumpe fremløbet igennem gulvvarmeslangerne direkte, og så evt med en returtermostat.
Så får du maksimalt varme igennem dine gulvvarmeslanger..

Måske du endda kan undvære pumpen, og bare køre det igennem, så den pumpe der cirkulere vandet rundt i huset, trækker vandet igennem?

Vi prøver igen, i morgen --
Hej Jens,

Jeg tjekkede lige: I dag, hvor der er cirka 4ºC svinger varmepumpens fremløb mellem 43 og 55°C (og dens får mellem 46°C og 36°C vand retur).

Hvis det kan lade sig gøre, tror jeg godt, jeg ville kunne dæmpe varmepumpen, da vi har rigeligt med varme i hovedhuset (med en del lukkede radiatorer), fordi jeg har ladt varmepumpen køre så kraftigt for at holde varme i annekset.

VVS'eren sagde ved første besøg, at det ikke kunne lade sig gøre - men jeg havde helt ærligt en fornemmelse af, at han ikke helt havde forstået problemet.
Jeg skal huske at sige, at VVS'eren sagde, at det var fordi, gulvet ville blive for varmt.
Har du 43-55 ved modtagelse i anneks?
Annonce
Nej, det taber noget undervejs, kan jeg mærke - men jeg har ingen pålidelig temperaturmåler på vandet derovre. (Jeg er ikke selv bekymret for, om gulvet bliver for varmt, hvis man satte det direkte sammen  - det var kun VVS-manden).
Hvad har du af gulv, nogle typer gulve har det ikke godt med for meget gulvvarme..

Vi prøver igen, i morgen --
Jarlos skrev den 21-02-2026 22:38:54

Nej, det taber noget undervejs, kan jeg mærke - men jeg har ingen pålidelig temperaturmåler på vandet derovre. (Jeg er ikke selv bekymret for, om gulvet bliver for varmt, hvis man satte det direkte sammen  - det var kun VVS-manden).

Det er da et sted at starte. Hvis det hele skyldes transmissionstab af varme så er det der, der skal sættes ind. Det har jo også været en usædvanlig kold vinter. 

Tusind tak for svar.

Det er fliser, så det burde vel være ok?

Så er det vel næsten bare at prøve at sætte det hele direkte sammen, og hvis det stadig ikke giver nok, så prøve at sætte cirkulationspumpen ind i loop også.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis