Vi har Genvex uden eftervarmeflade og med normal veksler. Det har vi haft i 3 år nu, og det har vi været enormt glade for. Indeklimaet er mærkbart bedre, smog fra områdets mange brændeovne er ikke længere en gene og allergi gener om foråret mindsket (sommeren er for varm til at undlade at åbne vinduer).
Men jeg har 3 irritationer:
- denne vinter oplever jeg kold indblæsning / højt undertryk (enten kold luft eller skrue ned for indblæs afhængig af udetemp. Og i år har i særklasse været kold jo). Jeg overvejer derfor en vandbåren eftervarmeflade for at sikre jævn udluftning + også undgå følelsen af træk (som 1,5-2 graders forskel i indblæs giver følelsen af for os). Jeg overvejer i forbindelse med skift til varmepumpe at få en vandbåren varmeflade på anlægget. Logikken bag er i) bedre komfort, ii) bedre indeklima og iii) håb om lavere fremløbstemperatur til husets rum med radiatorer, så jeg kan spare udskiftning af radiatorer ved at investere i varmeflade - og få bedre driftsøkonomi ved hjælp af lav fremløbstemperatur i anlægget.
- frossen veksler. Når den skruer ned for indblæs, fryser den til, når der er minus 15 grader. Jeg har ikke luret, hvordan jeg både får forvarmefladen til at tænde under X temp OG at den justerer luftmængde til at holde ok ind temp. Jeg ønsker ikke at bruge strøm på at forvarme hele tiden. Og jeg kan ikke leve med 10-12 grader indblæsning pga træk-følelsen. Når den fryser (jeg antager den fryser), så giver jeg den 15-30 min boost (74/75% luftstrøm). Så virker den igen som den plejer. Det er kun i år, det har været et problem. Har dog heller aldrig oplevet >-15° indsug før. Det har virkelig været en kold vinter (vi bruger desuden 25% flere træpiller i år end sidste år).
- tør luft. Vi ligger på 20-25% luftfugtighed. Det synes husets linsebrugere er meget trælst for øjnene. Særligt min kone har døjet med tørre øjne. Jeg overvejer derfor, om det er pengene værd (6-7k) at investere i en entalpi veksler til mit Genvex eco300.
Dem af jer, der har en entalpiveksler
- hvad ligger jeres luftfugtighed på i disse tørre måneder?
- Oplever i en dårligere / bedre varmeveksling?
- Hvad med frostgener i anlægget i de her ekstreme temperaturer?
Dem af jer, der har eftermonteret/monteret varmeflade.
- Hvad er oplevelsen af indblæsningstemperatur - er den til at styre så der kommer jævn varm luft ud i de rum, der blæses luft ind i?
- Hvis i har installeret selv, hvad ville i have gjort anderledes / hvilke fejl skal jeg undgå?
Tak til dem, der læste helt hertil og svarede 😃