Udskiftning af fuger - værktøj

Jeg står overfor at skulle igang med lidt omfugning af dele af mit hus, og nu sidder jeg og kigger på værktøj der kan gøre opgaven (eller livet) lidt nemmere. 
Til at starte med er det primært muren ved min garage - så noget i stil med 50m2. 

Jeg skal selvfølgelig have noget til at kradse fugerne ud, her tænker jeg et fugefræsersæt til vinkelsliberen. 

Men der er straks mere at overveje når man skal fylde fugerne igen. Hvad har i erfaring med er bedst/nemmest at arbejde med? Der findes jo selvfølgelig den helt manuelle med Fugeske. Men herudover er der:

1. Manuel Mørtelfugepistol - eksempevis  https://www.toolnation.com/roughneck-32-150-ultimate-mortar-gun-mortar-gun.html?srsltid=AfmBOor4-18SfU37j6AZe5JT5L6ZhIyZycPdkT27JKddNAFDuSf0468R9ZE

2. Trykluft fugepistol - eksempelvis https://www.murergrej.dk/pnu-point-trykluft-fugepistol.html?gad_source=1&gad_campaignid=17109977169&gbraid=0AAAAADjQORDy0-E2qImMpXwP4JDGhr2U-&gclid=Cj0KCQiAqeDMBhDcARIsAJEbU9QDqGurdlr_qU_0EJwvoZeDiaQu2YIzYFJLpvvTGqhU4g9FhUbsGhcaAndAEALw_wcB

3. Elektrisk fugepistol - hvor man sætter en mørtelsprøjte med dyse på en boremaskine. 

Men hvad ville i vælge?
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har aldrig set nogen bruge nr. 1, men den må give nogle gevaldige underarmsmuskler.
Både 2 og 3 fungerer fint, men den manuelle fugeske er nu næsten lige så hurtig når man har øvet sig lidt.

Jeg håber ikke du overvejer at bruge 8000kr på en fugepistol for at fuge et enkelt hus.

Selvbygger med stort S. 
Enig med Superdiy. At bruge ca. 8000 kr. på et værktøj til brug en gang er nok lige i overkanten. Brug en fugeske og husk at i dag er det et krav at fugerne er fyldte. 

fase
Med øvelse går det fint med fugeskeen, og når man lige finder den rette konsistens på mørtlen.  

Vil du have noget maskineri til det koster en til boremaskinen lige godt 200 kr på Amazon tyskland, det var måske en mulighed LINK      
Men jo nok noget tung, når den er fyldt op med mørtel...

Vi prøver igen, i morgen --
Man kan fuge ved at fylde fugeske fra pudsebræt og stoppe det ind. En murer lærte mig at holde pudsebræt hen imod muren, lige under fugen, og så skubbe mørtelen ind i fugen. Det går meget nemmere.
Husk at muren skal rengøres ret hurtig efter fugning i hvert fald samme dag. Her skrubber du helt tørt diagonalt hen over muren med en gammel lærred sæk, eller gulvklud. Bagefter vasker du med vand og til sidste vand blandet med en smule syre. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Jeg har fuget et stort hus selv på den måde, som Erik beskriver more or less.

En fugeske med metalbund og pudsebræt. Lagde mørtlen ind på den måde. Pressede dem med fugen med metalbunden så den kom ind. Så kostede jeg et X med en håndkost (ikke indendørsblød og absolut ikke udendørs hård) og - når den flade var færdig (det hus havde en del vinkler og lignende, så tog det en flade af gangen) blev det afvasket med kost og syre + skyllet efter med vand.

Som jeg husker det, finder man det hurtigt højden på fugen og “ligger” ligesom mørtlen på række i den højde på brættet og så skubber man det bare ind en række af gangen. De vertikale fuger tager man bare med fugeskeen med passende længde mørtel. I starten skrabede jeg overskydende mørtel af med skeen før jeg kostede, men der gik kort tid før jeg ikke behøvede det mere. Sværeste var en sydvendt gavl. Dels var det sommer og sol så det tørrede ud. Dels er der bare grænse for hvor meget solcreme kan beskytte en bleg dansker som mig 🥵
Annonce
Nå ja, da huset blev solgt, var det ét af salgsargumenterne for mægleren for husets værdi: at det var så flot renoveret, hvilket siger mere om, hvor let det er end mine evner 😂
Det må blive den helt manuelle model så - mange tak for svar - meget værdsat. 

PS - jeg havde ikke tænkt at bruge 8000kr, der finden remedier til at sætte på egen skrumaskine. 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis