Gammelt Genvex - Skal det skiftes?

Hej. 

I vores hus fra 1957 er der i 80érne installeret genvindingsanlæg ud til alle rum. 

Da vi købte huset for 3 år siden stod der at det trængte til udskiftning. Men der har nu kørt i 3 år (næsten) uden problemer. 

Jeg skiftede en lejer i en motor for 2 år siden og nu er der gået en igen, så jeg skal ha skiftet en lejer mere. 

Jeg spurgte en ventilationsmand om de kunne skifte lejet, men det kunne de ikke i så gammel en model. Så han synes i stedet at jeg skulle have et ny anlæg. 

Anlægget er med varmepumpe i. Dvs den har en 600w varmepumpe til at varme luften op med. Jeg har haft slukket varmedelen og kun kørt med genvinding og ventilation. Men i dag har jeg så prøvet at tænde varmepumpen. Den larmer lidt, men den sender dejlig varm luft ud i alle rum med indblæsning. 

Er det egentligt ikke meget fornuftigt at kunne sende 22 grader varm luft ud i alle rum for 600w? 

Anlægget er fra 1986. 

Og ​hvorfor mener de at den skal udskiftes? Den kører jo ​umiddelbart fint. ​? 

Vh.

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
er det et leje i motor der er dårligt igen, eller er det et andet sted? Samt er noget fis og sige at lejet ikke kan skiftes, (at de ikke gider, eller har evner kan være) alle lejer er jo en form for standard str, så hvis du kan komme til og skille det ad, er det jo ligetil.
Dit andet spørgsmål om varmepumpen har jeg ikke evner/erfaring til at kan udtale mig om 😊
Martin.v skrev den 20-02-2026 15:05:29

er det et leje i motor der er dårligt igen, eller er det et andet sted? Samt er noget fis og sige at lejet ikke kan skiftes, (at de ikke gider, eller har evner kan være) alle lejer er jo en form for standard str, så hvis du kan komme til og skille det ad, er det jo ligetil.
Dit andet spørgsmål om varmepumpen har jeg ikke evner/erfaring til at kan udtale mig om 😊

Jeg tror det er den samme motor. Så jeg har måske lavet en fejl da jeg skiftede det for 2 år siden. 

Eller måske forkert leje. 

Ja jeg kan jo selv skifte det, så det burde de jo også kunne... :) 

Vh.

Der ser ud til at køre fint, så det gode råd med at skifte handler nok mest om hvad de tjener penge på.
Har du skiftet lejer 1 gang så kan det jo skiftes. Men der er ventilatorer hvor det er pres samlinger. Så kan det ikek skilles ad. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
ev elmand skrev den 21-02-2026 00:13:54

Der ser ud til at køre fint, så det gode råd med at skifte handler nok mest om hvad de tjener penge på.
Har du skiftet lejer 1 gang så kan det jo skiftes. Men der er ventilatorer hvor det er pres samlinger. Så kan det ikek skilles ad. 

Jeg skulle også have en aftrækker på for at få lejet af

Vh.

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis