Ødelagt isolering - nyt ventilationsanlæg?

Hej

Mit ventilationsanlæg har en skade på den indvendige isolering lige under indblæsningsmotoren. Jeg har haft en tekniker på besøg, som siger at anlægget skal skiftes. Man kan ikke skifte isoleringen i et gammelt Nilan anlæg, og han mener glasuld bliver blæst ind i boligen. Jeg har sat fugtspærretape over skaden, men det holder vist ikke evigt.

Har han ret? 

Hvis ja, vil I anbefale et nyt Nilan Comfort 300LR eller et Genvex eco 300? Det vigtigste for mig er fugtføler og støjsvag drift ved 215 m3/h. Prisen er nogenlunde den samme.
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du skal ikke skifte kun på grund af den lille skade på isoleringen. Det vil være helt minimalt hvad der kan komme af isoleringspartikler. Ellers finder du et stykke tekstil af nogenlunde samme som det nuværende på glasulden, og limer det med tekstillim.

Søren O
Tak for det. Jeg har sat et stykke af den her tape over skaden, var det dumt? Og skal jeg tage det af igen, hvis jeg kan, og ​gøre som du foreslår med et stykke tekstil?
Din løsning er helt fin. Det vigtigste er at det klæber.

Søren O
Søren O skrev den 19-02-2026 19:27:03

Din løsning er helt fin. Det vigtigste er at det klæber.

Mange tak. Dampspærretapen holdt ikke, og trak mere af overfladen af, så nu har jeg sat alutape på det meste af væggen under indblæsningsmotoren. Det håber jeg er ok? 

Jeg løber vel ikke nogen sundhedsrisiko eller risiko hvis tapen ryger ind i motoren en dag?
Ingen sundheds risiko, men hvis det suges ind i blæseren komme denne til at larme meget, fordi den kommer ud af balance. Så opdager du det forhåbentlig og kan gribe ind. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Annonce
Er det ikke muligt at lime tekstil på, evt med et par clips ovenpå limen afhængig af isoleringens tykkelse?
Jeg står lidt i samme sitaution, dog et andet sted i kabinettet. Mit ventilationsfirma siger man godt kan reparere det - lyder da vildt skulle bruge 20-30000 kr. pga. defekt isolering. 

Lmchm
Ja, enig. Jeg har sat alutape på, og det ser ud til at holde fint. Tak for svarene
godt at høre - min tekniker vil forsøge at fjerne isoleringen og lime nye armaflex på. 

Lmchm
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis