Rette hoveddør op HelMat 3 19-02-2026 12:29 Halløj. Jeg har denne fantastiske hoveddør, som er pisseskæv. Hvordan retter jeg den bedst? Det fiser ind med kold luft i bunden af døren, og jeg kan se en lysstribe nederst, i siden af døren. Billederne taler vidst for sig selv.. HJÆLP 4 svar Følg tråden Annonce Annonce Annonce
GodeVen 4323 5220 19-02-2026 13:23 Hvis døren er en simpel træramme med glas i midten, er stivheden i døren næppe høj nok til, at du kan løse problemet ved at rette på døren. Du skal nok nærmere trække døren tættere på karmen, de 4-5 steder det er muligt. Altså ved hængsler og ved trepunkts låsen. Er problemet værst i siden ved låsen eller siden ved hængslerne?
HelMat Trådstarter 3 19-02-2026 13:55 Det er en plastrammedør, så vidt jeg kan finde frem til - lyder hul ved banken, og føles som plastik Det er værst i siden ved låsen - ved slem kulde skal jeg løfte i døren for at kunne låse hoveddøren - både når der skal låses indefra og udefra.
GodeVen 4323 5220 19-02-2026 14:18 Højden på døren ordner du med ringe over hængslerne som dem der følger med dette sæt.https://www.jemogfix.dk/haengselsretter-inkl-40-stk-ringe/5100/9058177/Det hængsel du viser, svæver og "skriger" nærmest på en ring.Låseblikket vil ofte have et anslag, der kan bøjes, således at døren trækker bedre til.Med så blød en dør, bør du altid trække op i håndtaget når du lukker døren. En trepunkts lås er ikke sikkerhedsudstyr, men til for at sikre at døren bliver ordentligt trukket til. En bekendt havde fået bygget hus af Huskompagniet. Da han klagede over at en yderdør ikke sluttede helt tæt, fik han at vide, at han blot skulle trække op i håndtaget hver gang døren blev lukket. Han var meget utilfreds med den forklaring. Om døren var for ringe skal jeg ikke kunne sige, men det er egentligt det, trepunkts låsen er til.
HelMat Trådstarter 3 19-02-2026 15:31 Jeg er helt med på at håndtaget skal trækkes op hver gang døren lukkes - dette gøres også hver gang :) På billedet hvor man kan se det nederste af døren, er håndtaget også trukket op. Og alligevel gaber den voldsomt. (Det er når jeg skal låse, at jeg lige skal løfte døren ekstra, for at kunne dreje nøglen hele vejen rundt) I det hele taget føler jeg at hele døren er skæv, da den nærmest skraber på i toppen og gaber i bunden, som mine billeder også illustrerer. :) Jeg har købt ringe som sættes på senere - men jeg tænker umiddelbart ikke, at dette fixer mit problem. :(