smøre vola 132 armatur

vort Vola 132 armatur fra 1966 har fungeret perfekt i alle årene men trænger nu til rensning og smøring i leddene.
Tuden er let af afmontere for rensning og smøring, men de lodrette drejelige dele kan jeg ikke finde ud af at skille ad.
Er der en i dette vidende forum, som kan fortælle mig hvordan .?
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
fandt dette:

For at adskille de lodrette, drejelige dele på et klassisk Vola 132 armatur (typisk svingtuden med dobbeltsving), skal man fokusere på de skjulte låsemekanismer i leddene. Da dit armatur er fra før den officielle lancering i 1968, er det en af de helt tidlige modeller, men konstruktionen følger generelt de samme principper som senere modeller. VOLA taps +1
Her er fremgangsmåden til at skille de lodrette led ad:

Sådan adskiller du de lodrette led
  1. Find pinolskruen: De drejelige led holdes ofte på plads af en lille pinolskrue (unbrakoskrue), som sidder gemt på bagsiden eller siden af selve "knækket" på svingtuden. Du skal bruge en lille unbrakonøgle (typisk 2 mm eller 2,5 mm) for at løsne denne.
  2. Træk delene fra hinanden: Når skruen er løsnet tilstrækkeligt, kan den lodrette del trækkes forsigtigt opad eller fra hinanden. Hvis armaturet ikke har været adskilt siden 1966, kan kalk og aflejringer have sat det fast.
  3. Håndtering af kalk: Hvis delene sidder fast, kan du lægge en klud vædet i husholdningseddike omkring leddet i nogle timer for at opløse kalken, før du forsøger at trække det fra hinanden. VOLA taps +1

Rensning og smøring
  • O-ringe: Når leddet er adskilt, vil du se to eller flere O-ringe. Disse skal renses grundigt for kalk. Hvis de er møre eller flade, bør de udskiftes med et nyt service-sæt (Vola VR113K eller lignende, afhængig af den præcise tud-type).
  • Smøremiddel: Brug udelukkende godkendt armaturfedt (også kaldet hanefedt) til smøring af O-ringene og glidefladerne. Dette sikrer, at leddene kører let og forbliver tætte. Sparpaavvs.dk +1

Reservedele til gamle modeller
Vola er kendt for, at man stadig kan få reservedele til deres helt gamle modeller. Du kan finde komplette service-sæt med O-ringe og pakninger hos VVS-forhandlere som VVS-Shoppen, BilligVVS eller Wattoo ved at søge på "Vola reservedele svingtud

https://www.google.com/search?sca_esv=596f67c0c0b2c7c5&rlz=1C1YTUH_daDK1085DK1085&udm=7&fbs=ADc_l-YGrpJMQtvjQ6h14rj-dfIrWRKVn3Si1LkfK4LmpomKI0AEY2_4bd-mWp7-3SiISq3xBmNf9uFmqR1JKmCdhJFkrV3uzxucPqG_vZrc9ttpUNUwgGSquYjm9H5kU58_sTl9d2YFB0sZDxGQqiyRh2Xsll1iqA4rABnM186yB_ze-DR68qnP8CfESIEYzmsNNv5hs53OCLF4N_RxEjJosFnhNNFeWQ&q=Vola+132&sa=X&sqi=2&ved=2ahUKEwjb-Zf2k_eSAxVZORAIHZXRD94QtKgLegQIExAB&biw=1517&bih=685&dpr=0.9#fpstate=ive&vld=cid:b8f67d95,vid:ekWpRxmb87M,st:0
Hej jetdirect

tak fordi du har taget dig tid til at hjælpe med mit oroblem.

Jeg har igen uden held forsøgt at adskille den lodrette del af armaturet. Der er imidlertid ingen(synlige) skruer, så jeg er ikke kommet videre.

Første af dit svar srår tydeligt på min iPad, mens anden del er rent volapyk.   Mon jeg gør noget forkertVenlig hilsen

Smukke
Smukke skrev den 27-02-2026 10:58:35

Hej jetdirect

Første af dit svar srår tydeligt på min iPad, mens anden del er rent volapyk.   Mon jeg gør noget forkertVenlig hilsen

Smukke

Det er et link til en Video, prøv dette LINK

Vi prøver igen, i morgen --
Annonce
takker....   nu kan jeg se videoen.
Men armaturet på videoen er ikke magen til mit.
Når man googler "vola 132" kommer der billeder af armaturer som mit.
Det er næsten for meget at bede dig om....  men gider du at prøve en gang til ?
mvh  Smukke
Ser ud til at hvis ser i manualen, så er der nogle flotte tegninger om hvordan armaturet ​sKal samles.

Det er en god manual Vola har lavet.
sådan ser armaturet ud.....
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis