efterisolering og dampspærre

har et gammelt sommerhus. den ene ydervæg er meget tynd. det er facadebrædder, derefter ca 5 cm isolering og så gips indvendigt. ingen dampspær, da huset er fra 1960 erne. ville gerne isolere med ca 7.5 cm indvendigt ovenpå den gamle gips. ville i sætte en dampspær på den varme side af den nye indvendige isolering? min håndværker siger jeg bør gøre det, men vil sikre jeg ikke laver en potentiel fugtfælde eftersom der ikke var dampspær før. dvs han vil lægge 75mm isolering på den gamle væg, og så en damspærre og så ny gips indvendigt. vil det fungere?
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja det med dampspærre vil fungere fint. MEEEEN gipsplader der gemmes væk.! !
Problemet med gipsplader er at pappet er lavet af genbrugspapap, som ofte allerede har et antal svampespore i sig når de bliver lavet til gips karton. Derfor bryder der hurtigt skimmel ud på gipsplader hvis de får fugt.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Hej. Men tror du der kan komme skimmel hvis det er helt tørt og der sidder en dampspærre inderst mod stue nu. Der var ikke nogen før. Vil helst undgå at skulle fjerne den gamle gips
De har siddet der i 50 år de gamle gipsplader
Ja men der har de vel siddet synlige. 

men vil de få fugt hvis jeg har placeret en tæt dampspærre inderst?
Du får måske ikke en tæt dampspærre, da der er elinstallationer m.m. som kan gennembryde den. Skal det være tæt må i lave 50 mm isolering, dampspærre, 22 mm krydsforskalling ( med plads til elkabler og dåser)  og så 25 mm isolering der.
Jeg ville nok pille gipsplader ned, for at undgå den risiko. Det er vel heller ikke sååå svært 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger. 
Få 25% rabat med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også