utæt stophane før vandmåleren

Hej.

Jeg har lige overtaget et gammelt 70'er hus, og der er 2 stophaner lige før vandmåleren.
Den gamle hane har sat sig fast, men den nye kan godt lukke for vandet.
Desværre er den gamle hane nu begyndt at dryppe efter at jeg har forsøgt at lukke for den.
Kan indmaden proppes af, eller skal hele gulvet brækkes op for at løse problemet?
Håber at der er en let udvej. Og ja, jeg skal nok have nogen til at lukke for vandet ude ved vejen, når det skal laves.

PS: Der er faktisk heller ikke en stophane på den anden side af vandmåleren (på hus-siden). Burde hus-eftersynet / VVS raporten ikke have fanget det som en fejl?
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du bliver nødt til at få et aut. VVS firma til at lukke for stophanen i vejen, så ventilen kan repareres. Jeg ville få den fjernet, så der kun er en ventil før måleren. Om du vil have en ventil efter måleren er lidt op til dig. Vælger du at få en ventil efter måleren, er du fri af forsyningsgrænsen og kan lukke for vandet. Grunden til at du bør få en VVS'er til at fjerne/skifte ventilen er, at hvis du selv lukker for  for stophanen i vejen og den dermed bliver utæt, skal du selv betale for reparationen. Vi taler om tusinder af kroner.

fase
Hvor er ventilen utæt? Hvis der er omkring akslen til håndgrebet, kan du prøve at spænde omløberen omkring akslen. Derved presser du pakningen mere fast omkring akslen. Måske skal du bare have lidt mere tålmodighed. Ret tit bliver det tæt helt af sig selv.

Søren O
Det ligner den er utæt omkring akslen til håndgrebet, ja.
Den har dryppet i alt knap 1 dL de sidste 5-6 timer, så det kan godt være at den stille og roligt bliver mere tæt. Men gad vide hvorfor de skulle blive tætte med tiden. Skidt eller kalk i vandet, som lukker hullet? Eller ny rust?

Ja, det bliver jo nok en officiel VVS'er, hvis der skal lukkes for hovedhanen ude ved vejen. Den risiko tør jeg ikke selv løbe. Tak for jeres svar :)
Mon en VVS'er kan fjerne den gamle ventil uden at bryde gulvet op?
mho skrev den 18-02-2026 23:16:10

ud fra dit billede burde han sagtens kunne , ellers er det bare et hul på 10 cm omkring og 10 cm ned

Annonce

Hvis ventilen er skruet på et jernrør, hvilket er ret sandsynlig, er der jo en vis risiko for jernrøret er så dårligt at det også skal udskiftes..

Vi prøver igen, i morgen --
je_ns skrev den 19-02-2026 09:35:47

Hvis ventilen er skruet på et jernrør, hvilket er ret sandsynlig, er der jo en vis risiko for jernrøret er så dårligt at det også skal udskiftes..

det er normalt kun et problem lige i overgang ved beton , derfor det vil være nok med et lille hus til nyt gevind

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis