Ret bule i garageport

Jeg har været så kæmpe stor en idiot, at jeg har bakket ind i min garageport, mens den var på vej ned.

Resultatet er en bule i det nederste led i porten, og at denne også er blevet bøjet, så porten er nogle få cm/mm kortere på det brede led. Det betyder, at portens hejse mekanisme stopper med at lukke, når den er halvvejs nede, da den tror, at den rammer noget. Reelt er det blot fordi den går lidt strammere end før. 

Hvis jeg hjælper porten på vej, når den hejses ned, så lukker den fint, men jeg vil gerne have rettet porten ud, så jeg ikke skal ud og hive, hver gang jeg skal lukke.

Jeg har forsøgt at hamre bulen ud med en hammer og noget træ imellem, for ikke at ødelægge forsiden at porten. Det har dog ikke haft nogen stor succes, da det er inderste plade der er bøjet, og det er en anden plade, man slår på yderst.

Nogen der har et godt råd til, hvordan jeg kan rette porten ud, eller på anden måde fikse problemet. Eller skal jeg bide i det sure æble og betale et garageport firma for at fikse det?
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Nok ikke nemt at rette ud, der er nok en sandvits konstruktion bestående af tynde metalplader med skum imellem.

Så skal det være helt perfekt, skal du bestillen en ny sektion, med risiko for farveforskel.. (tænker det er den løsning et portfirma vælger)

Vi prøver igen, i morgen --
Det er en dårlig ide at slå på porten. Det er langt mere effektivt at presse porten på plads. Har du træk på din bil, kan du bruge bilen som modhold. Så sætter du et tykt brædt eller en krydsfinerplade mod porten, og derefter en dunkraft mellem anhængertræk og “træbeskytteren / trykfordeleren. Du skal nok prøve ad nogle gange for at få porten lige.

Søren O
Den skal som Søren O skriver presses på plads igen. Det vil få porten til at gå fint igen, og rette lidt på den synlige bule. men du slipper ikke helt for mærker efter din "kæmpe idiot"  påkørsel 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Søren O skrev den 18-02-2026 21:14:22

Det er en dårlig ide at slå på porten. Det er langt mere effektivt at presse porten på plads. Har du træk på din bil, kan du bruge bilen som modhold. Så sætter du et tykt brædt eller en krydsfinerplade mod porten, og derefter en dunkraft mellem anhængertræk og “træbeskytteren / trykfordeleren. Du skal nok prøve ad nogle gange for at få porten lige.

Det må jeg prøve i weekenden! Tak for rådet  

Det hjalp ikke at rette porten ud, eller måske gjorde det, men det var først, da jeg re-kalibrerede motoren, at den ikke stoppede midt på, når jeg ville lukke den.

Stor tak til Tobias fra Portmanden, som sendte disse videoer af, hvordan man re-kalibrerer motoren på en Hörmann port:

Rekalibreing af ProMatic 3  
Rekalibreing af ProMatic 4 
Rekalibreing af SupraMatic 2
Rekalibreing af SupraMatic 3 
Rekalibreing af SupraMatic 4

Efter kalibrering har porten kørt snorlige.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis