Scheppach HM254 Kap/Geringsav

Hej LDS.
Jeg er på udkig efter en kap/geringsav som skal være prisvenlig. Den skal bruges til hobby projekter som plantekasser, hegn, sandkasser osv.
jeg har fundet en Scheppach HM254 til 1.199kr.
Den har nemlig udtræk, laser og god skærebredde. Jeg bliver dog usikker på om det er dumt valg ift den har omdrejningshastighed på 7000/minut.

Er det en god maskine til mit behov eller kan I anbefale andre modeller i samme prisleje?
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg ville vælge en sav, hvor styreskinnerne ikke køre bag ud, det er rimelig irriterende.

Jeg har en Skil, som også er en billig maskine, jeg er godt tilfreds med.

Prøv at kikke denne her model fra Skil Link

Skal du have en arbejdsstation kan jeg ikke anbefale den fra Skil den var jeg ikke tilfreds med.

Jeg købte en Dewalt arbejdsstation den er rigtig god, og en af de bedste.

Vi prøver igen, i morgen --
Jeg har to forskellige kap-/geringssave. En ældre Scheppach uden udtræk. Og en nyere Metabo 216M

https://www.bauhaus.dk/metabo-kap-geringssav-kgs-216m

Der er meget stor kvalitetsforskel mellem de to. Jeg ved ikke om en ny Scheppach er bedre, men min har en laser, der er totalt ubrugelig. Metabo har et lys over klingen, så det det er selve klingen, der bliver brugt til stregen. Så den er altid præcis. Scheppachs laser skal justeres igen og igen - totalt håbløst. Det eneste negative ved Metabos system, er at det ikke virker i direkte sollys. Alle justeringer  er mere stabile på Metabo. Og så lige en detalje: Min Scheppach kom med en meget grov klinge, så jeg var nød til at udskifte den. Metabo have en mellemfin klinge, der laver fine snit. Scheppachs originale klinge var kun til lægter og tilsvarende, ikke til paneler og lister. 
Nå fik da skrevet noget sludder, det er ikke en Skil jeg har, men en Black + Decker  

Den har en 254 mm klinge med 48 tænder, og jeg synes det er et godt kompromis til både de lidt grove og finere snit.
Den har ikke laser med skygge Linie, som er meget præcis, men kan ikke ses udendørs i solskin.

Har aldrig haft en med laser, så ved ikke om den er tydelig udendørs i solskin ??

Det er denne sav jeg har, og er rigtig glad for den, eneste ulempe er at føringerne køre bagud, det er ret irriterende, hvis man vil have den til at stå ind mod en væg.
Skulle jeg vælge i dag blev det en der ikke køre skinnerne bag ud.

Jeg har min fastspændt på et arbejdsbord til150 kr (Harald Nyborg Mitsutomo arbejdsbænk), som jeg trækker frem når jeg skal bruge den. Kun en mellemgod løsning. Jeg købte en med udtræk, da den gamle ikke kunne klare bredden på terrassebrædder. Kan man klare sig med en uden udtræk, er det en langt lettere maskine at håndtere.

Den tilsvarende Metabo uden skinne er denne. Den kan ikke klare et længere snit end klingens bredde, hvor den skærer. Dem med udtræk, kan typisk klare 300 mm. 
https://www.bauhaus.dk/metabo-kapsav-ks-216-m-719765

Jeg købte en Bosch pro med bord und alles efter at have været træt af min kapsav i … 15+ år.

Jeg har ikke fortrudt det et sekund. Det var dyrt, ja, men alt er bare mere gennemført lige fra vinkler, lys, dobbeltlaser med markering af klingens bredde, mulighed for større emner, ja, den er virkelig bare en kæmpe opgradering og er - sammen med dyksav og rundsav på batteri - mine klart “no regrets” køb.

Mao: Overvej om det er der, du vil spare, eller om det er der, du vil lave flere projekter med det rette værktøj. 
Annonce
Man kan få en Bosch Pro for cirka det samme, som de andre der er nævnt i denne tråd.

Man kan købe en der koster tre gange så meget, men hvad får man reelt for de ekstra penge? Til hobbybrug skal den ikke køre hver dag. 

GodeVen skrev den 19-02-2026 15:27:10

Man kan få en Bosch Pro for cirka det samme, som de andre der er nævnt i denne tråd.

Man kan købe en der koster tre gange så meget, men hvad får man reelt for de ekstra penge? Til hobbybrug skal den ikke køre hver dag.

Ja man kan hurtig købe sig i armod i dyrt værktøj, jeg er rigtig godt tilfreds med min Black+Decker, bortset fra den køre styreskinnerne bagud. det er en Black & Decker kap-/geringssav BES710-QS 2100W m/udtræk den kostede 1370 kr.

Men tænker da denne her er en del bedre, men den koster jo så også næsten 10 gange mere.

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også