Ventil/ termostat

Hej derude,
Jeg skal skifte min radiator og termostat på badeværelset. Begge mine rør sidder på samme side af radiatoren. Kan jeg montere en almindelig radiatorventil med termostat, eller skal jeg bruge en særlig type termostat/ventil til fremløb og retur? Nogen siger, at man skal bruge én ventil foroven og én forneden – er det korrekt?

Evt. en link da jeg er på
Bar bund med det her så jeg kan bestille en radiator sammen med de tilbehør jeg skal bruge 
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det kommer faktisk lidt an på hvilken opvarmnings form du bruger.
Er det fjernvarme skal du have retur termostat nederst for at holde retur temperatur ned, har du varmepumpe, gas eller oliefyr  så er den del stort set uden betydning. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Hej det er  fjernvarme jeg har. Skal man vælge den samme termostatc  der har fra 0-8 indstilling eller bælge en der går 0-5? Og hvad kan det være at det er kun på badeværlset at  der er en termostat der går fra 0-8? 
En returtermostat (den der går fra 0-8) regulerer på returtemperaturen, og skal være monteret på returrøret. Den type ventil sikrer at radiatorvandet bliver tilpas afkølet. Ved gulvvarme i mindre rum, sikrer det også en nogenlunde ens gulvvarmetemperatur. I kplde perioder bliver du nødt til at hæve temperaturen på returtermostaten for at holde en passende rumtemperatur.
Almindelige termostater regulerer efter rumtemperaturen. Køber du en termostat og radiatorventil med forindstilling, så kan du regulere hvor meget vand der kan løbe gennem radiatoren. Især ved mindre radiatorer er det vigtigt, for at sikre at returtemperaturen fra radiatoren ikke kan blive for høj.

Søren O
Fjernvarme med returtermostat tyder på, at det er en ældre installation. Du kan selvfølgelig bruge en returtermostat igen. En returtermostat sidder altid på det nederste rør på radiatoren, og har typisk en skala op til 8.

Returtermostater kan regulere på fuldt fjernvarmetryk. Det kan fremløbstermostater ikke. De kræver at der er et lavere tryk. De kræver at trykket er sænket med en differenstryk-regulator (eller på anden måde).
Den ser ofte således ud: https://www.vvsnetto.dk/produkt/danfoss-fjv-20-returloebstermostat-34/

I nyere installationer bruger man normalt fremløbstermostater, da de regulerer hurtigere og bedre. Men på grund af trykket, kan man ikke ukritisk bruge dem på en ældre installation.

Der er regler om at man må ikke selv arbejde på en direkte fjernvarmeinstallation, da det er vigtigt at det bliver lavet rigtigt.  

Jeg har en vekselvarmer og sådan en returløbstermostat sider på. Er det den du mener
Annonce
Kan det  være at det er den her bare i ældre udgave?
Gode ven@
Hvad er grunden til at du linker til en differenstrykventil?
Trådstarter skal blot bruge en radiatorventil med forindstilling og termostat, eller en returventil til radiator til nogle få hundrede kroner.

Søren O
Jeg linker differenstrykventil fordi godeven sagde at Returtermostater kan regulere på fuldt fjernvarmetryk. Det kan fremløbstermostater ikke. De kræver at der er et lavere tryk. De kræver at trykket er sænket med en differenstryk-regulator. Derfor var jeg nysgerig om min har det.
@AK ja det er er en differenstrykregulator. Alt andet lige vil du kunne bruge en fremløbstermostat på din nye radiator.
Hvis en fremløbstermostat begynder at klapre eller vibrere lige når den er ved at lukke helt for varmen, er det fordi differenstrykket er for højt. 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis