Jern, PEX, kobber og messing??

Hej,

Vil gerne skifte min gamle vandhane/bruse armatur på badeværlset. Jeg bor i lejlighed og forsyningsrørne er gamle jernrør.

Jeg vil gerne sætte ballofix afspæring lige efter forsyningsrørene så det bliver,

Forsyning (jern) > Ballofix (messing / rødgods?) > kobberrør > afgrening/T-stykke til håndvaskarmatur (messing / rødgods?) > kobberrør > 90 grader kompressions-vinkel  > kobberrør > brusearmatur.

Det nemmeste for mig er at lave det hele med kompressionsfittings og kobberrør, så jeg nemt kan tilpasse længden og bukke dem lidt efter behov, men jeg kommer noget i tvivl om hvordan man må blande materialer andet end at man ikke må sætte jern efter kobber.

Nogle steder står der f.eks at man ikke må blande messing med plast, mens der andre steder stå at man skal sætte plast mellem jern og kobber .. ?

Er der nogen der kan hjælpe med at udrede hvad man må, eller skal jeg virkelig have fat i en VVSer for at skrue et par rør sammen med to armaturer? :)
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
For nu at tage det sidste spørgsmål først. Ja, du skal faktisk have VVS'er til at lave det. Det aut. arbejde.
Jeg tror, VVS'eren ville fortsætte fra jernrør med kobberrør og messing fittings i flowretningen. Hvorfor skulle man ikke kunne blande CU og plast. Hvad mener du problemet er? 

fase
Der er ok med kobber efter jern. Modsat giver tæring på jern rør. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis