Troldtekt - K5 eller K0

Så skal der snart noget Troldtekt op herhjemme for første gang. Vi tænker det skal være 600x1200x25 mm., ekstremfin, hvid 101, men spørgsmålet er om kanten skal være standard affaset K5 eller en ren K0.
Umiddelbart vil jeg tro K0 er pænere, men det lader ikke til at være det gængse valg. Hvad er forskellen; fordele/ulemper ved de to kanttyper?
Det bliver som undertag efter vi får åbnet op til kip, 45 graders hældning, frie bjælker og hanebjælker, ca. 72 kvm. Troldtekt i alt og pladerne i "lodret" forbandt - dvs. forskalling på tværs (hvis det har nogen betydning).

Efterhånden selvlært gør-det-selv alt-mulig-mand.
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Forskellen er K0 er retkantede hvor K5 har affasede kanter. Når man monterer de retkantede skal man være MEGET påpasselig med håndteringen da alle kantstød kan ses efterfølgende.
Støder man kanterne lidt. med de affasede kan det ikke ses når de er monteret.

Personligt syntes jeg K11 uden de nye langsgående spor er de pæneste.

Selvbygger med stort S. 
Vi har med fasede kanter i huset
Troldtekt’en afklimatiserede i LANG tid, mindst 14 dage og nogle af pladerne yderligere nogle uger (de blev pindet op i forhold til vejledning)
Alligevel slutter de ikke helt tæt i samlingerne.

Det vil være meget mere tydeligt at de ikke slutter tæt med K0 - så jeg tænker der er derfor at de fasede kanter er mest populære
Mener K0 bliver brugt hvis pladerne skal monteres i nedsænkede skinneprofiler - tror faktisk også det vil bliver svært og få lækkert pænt, fordelen ved de afsavede kanter er også at små niveauforskelle ikke ses så nemt..
Gode svar. Tak for det. Det bliver K5. :)

Efterhånden selvlært gør-det-selv alt-mulig-mand.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis