Hej,
Ny på LDS, men inspireret af de mange indlæg. Så nu prøver jeg også. :)
Jeg er igang med renovering samt isolering af en del af min førstesal. I den forbindelse har jeg fjernet profil beklædning samt eksisterende isolering i loft og skunkvæggen i et værelse.
Næste del af projektet er opbygning af skelettet til loft til kip, med fritlagte hanebånd.
For at få plads til ekstra isolerings, tænker jeg at påfore spærene så der er plade til ny isolering, samt ventilation mod undertaget. Jeg skal ramme samme tykkelse på færdig loft i den anden ende, hvorfor der ender med at være plads til ca 245 mm isolering.
De eksisterende spær er ca 145x145 og har tidligere været afrettet både ind mod profilbeklædning, samt mod taget.
Baseret på tidligere indlæg og hvad jeg kan læse mig frem til ser jeg to løsninger:
- Påfore spærene med 45x195 spærtræ på siden
- Alternativt påfore 45x95 reglar under spærret, nedhængt på klodser af ca. 45mm, som tilpasses for afretning af spær.
Løsning 1 vil blive afbrudt ved hanebånd, alternativt skal den monteres på samme side, som afretningen er lavet til taget. Det virker som lidt meget lag på lag?
Løsning 2 kan måske placeres så reglen går forbi hanebånd og kan fortsætte ubrudt til kip. Dette bliver måske noget fedteri, med en masse klodser som skal tilpasses spærene.
Uanset den ene eller anden løsning tænker jeg herefter at montere 45x45 reglar på tværs med plads til den sidste del af isoleringen samt installationer, og til sidst afslutte med forskalling og gips, eller gips direkte på 45x45.
Hvad tænker i? Er der en bedre løsning jeg overser?
Bonus spørgsmål: Bør jeg isolere helt ned til gulvet eller beholde den kolde skunk, som tidligere?