Loft til kip med fritlagte hanebånd – hvordan ville I gøre det?

Hej,

Ny på LDS, men inspireret af de mange indlæg. Så nu ​prøver jeg også. :) 

Jeg er igang med renovering samt isolering af en del af min førstesal. I den forbindelse har jeg fjernet profil beklædning samt eksisterende isolering i loft og skunkvæggen i et værelse.

Næste del af projektet er opbygning af skelettet til loft til kip, med fritlagte hanebånd.

For at få plads til ekstra isolerings, tænker jeg at påfore spærene så der er plade til ny isolering, samt ventilation mod undertaget. Jeg skal ramme samme tykkelse på færdig loft i den anden ende, hvorfor der ender med at være plads til ca 245 mm isolering.

De eksisterende spær er ca 145x145 og har tidligere været afrettet både ind mod profilbeklædning, samt mod taget. 

Baseret på tidligere indlæg og hvad jeg kan læse mig frem til ser jeg to løsninger:
  1. Påfore spærene med 45x195 spærtræ på siden
  2. Alternativt påfore 45x95 reglar under spærret, nedhængt på klodser af ca. 45mm, som tilpasses for afretning af spær.
Løsning 1 vil blive afbrudt ved hanebånd, alternativt skal den monteres på samme side, som afretningen er lavet til taget. Det virker som lidt meget lag på lag?

Løsning 2 kan måske placeres så reglen går forbi hanebånd og kan fortsætte ubrudt til kip. Dette bliver måske noget fedteri, med en masse klodser som skal tilpasses spærene.

Uanset den ene eller anden løsning tænker jeg herefter at montere 45x45 reglar på tværs med plads til den sidste del af isoleringen samt installationer, og til sidst afslutte med forskalling og gips, eller gips direkte på 45x45.

Hvad tænker i? Er der en bedre løsning jeg overser?

Bonus spørgsmål: Bør jeg isolere helt ned til gulvet eller beholde den kolde skunk, som tidligere?
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Velkommen på lds.
De klodser til ned-stropning skal ikke tilpasses i længde. De skrues på siden af spær.
MEN jeg foretrækker metal hul plade.
Du sætter en passende hulplade ( 40 x 2 mm )  på siden af spær, og skruer en lægte fast på den. Det er samme system som ved nedstropning med forskallings brædder, men her er der ikke så meget tilskæring af isolering. Der bruges 3 stk pr. spær. Din hanebånd sidder ikke midt for spær. så denne "lodrette" lægte går forbi hanebånd. 
Når der er isoleret kommer dampspærre og endnu en lægte på tværs hvor el-installationer kommer. Her isoleres også.
Hvis du laver den første  og den sidste, kan du trække snore f.eks 1 m fra bund og 1 m fra top for at få den andre på linje. Husk at snor skal være få mm fra lægten så du ikke kommer til at presse snoren

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Hej Erik, tak for svar.

Så lægterne hænge frit svævende i hulpladerne under de eksisterende spær. Vil det ikke give et 'vrid' i hulpladen, som grundet spærenes tykkelse, kun kan monteres på den ene side?

For at montere huldpladerne på modsatte side af hanebåndene, vil de skulle monteres uden på den eksisterende afretning, som er benyttet ud mod taget. Det ser du ikke noget problem i?
Det er ikke frit svævende, da hulplader får et 2-3  skruer eller beslag søm oppe i spær, og i lægte.  
Det er en meget brugt metode. Når de vandrette lægter kommer på stabiliseres det hele.
Hulplader kan skrues fast på de øverste afretnings spær, men kan også skrues fast på den nederste del selv om der er bom-kant. Så bøjer man bare hulplade i stilling når denne er skruet fast.
Så har du nederste lægte bredde til at regulere på så de kommer på linje. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger. 
Få 25% rabat med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også