Keramisk kogeplade ovenpå gaskogeplade

Hej LDS'ere

jeg har et komfur med el-ovn og gaskogeplade. Gasmåleren er blevet afmonteret hvorfor der ikke er gas tilsluttet mere. ovnen virker fint.

Der er 16 ampere på el-tavlen til gruppen som omhandler ovn hvorfor jeg antager at der er 3 faser tilgængelige. kablet ser også tykt ud så jeg tror at det er 2.5 mm2. 

Det er selvfølgelig en antagelse men her kommer mit spørgsmål nu. Kan jeg købe en keramisk kogeplade og lade den hvile frit ovenpå gaskogepladerne eller skal den nedsænkes i bordplade ? Kan man lave en DIY kasse som ligges frit ovenpå pladerne ? Denne kogeplade

power.dk/hvidevarer/madlavning/kogeplader/keramisk-kogeplader/senz-seih1060c4n4-keramisk-kogeplade/p-2672224/store/3818?gclsrc=aw.ds&gad_source=1&gad_campaignid=1597571026&gbraid=0AAAAADcJMJOLPYGz3EWgsBlx0NPsCvd-m&gclid=EAIaIQobChMIrfGpwMrdkgMVz1ORBR0CiR15EAQYASABEgJaDPD_BwE

Det hele handler om at jeg ikke har lyst til at bære 60 kg komfur ud og købe et nyt. Rummet skal bruges til børneværelse om 1 år så det skal være en semi-løsning kun.

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvad er status på dit nye køkken evt. fremrykke.
larsen56 skrev den 16-02-2026 10:06:36

Hvad er status på dit nye køkken evt. fremrykke.

jeg har 2 køkkener men det ene bliver et midlertidigt køkken (dette omtalte rum) i 1.5 år. jeg skal bare have kogeplader tilgængelige uden at bære tungt ned fra 4 sal.

Jeg tror jeg ville lægge en plade over gaskomfuret som midlertidig bordplade, lave udtag af de ledige faser (eller hvad det nu hedder på EL sprog) og så køre med fritstående induktionskogplader som fx her: 

https://www.elgiganten.dk/product/hvidevarer/ovn-komfur/fritstaende-kogeplade/nordic-sense-dobbelt-induktionskogeplade-37134/909376?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=DK%20-%20LIA%20-%20AO%20-%20MDA%20-%20Branded&utm_id=23200326927&gad_source=1&gad_campaignid=23200326927&gbraid=0AAAAAD-SSGAaf4XSm-ac3LrUKYB4vK0Av&gclid=CjwKCAiAncvMBhBEEiwA9GU_fpfVsmWK_ln6zCcEfNxIDYgExAhGnstXw1SZwQdA-YcgiN70OLuM0BoC3hgQAvD_BwE

Bedre ydelse og skal ikke bygges ind i noget og du kan have den som backup til festlige lejligheder i fremtiden :)

Den vise kogeplade er ikke lavet til at stå på noget andet. Den skal nedsænkes.
Du kan få kogeplader, der er egnet til at stå på en bordplade. Fx denne induktionskogeplade:
https://www.harald-nyborg.dk/induktionskogeplade-dobbelt

​Om dit gamle komfur kan give et stabilt underlag er et andet spørgsmål. 

GodeVen skrev den 16-02-2026 10:49:13

Du kan få kogeplader, der er egnet til at stå på en bordplade. Fx denne induktionskogeplade:

Om dit gamle komfur kan give et stabilt underlag er et andet spørgsmål. 

Er det direkte farligt hvis den ikke nedsænkes ? der er vist kun blæsere på bagsiden.

Har tænkt mig at ligge en alu plade oven på det gamle komfur.
Annonce
GodeVen skrev den 16-02-2026 10:49:13

Om dit gamle komfur kan give et stabilt underlag er et andet spørgsmål. 

der er desværre ikke så meget knald på den fra Harald. Mere watt

Bunden er en dækplade, hvis du sætter vægt på den risikerer du at den giver efter, så pladen vipper. I værste fald rammer den noget elektrisk og giver gnister. Du skal ikke bruge en kogeplade på en måde den ikke er beregnet til.

Den fra Harald Nyborg kan give flere watt på en kogeplade end den fra Senz. Med 4 kogleplader er den tilsluttet 2 faser. Med 6000 Watt er det 3000 til 2 kogeplader. Hvor den fra Harald Nyborg har 3500 watt til to kogeplader. Desuden er det en induktionskogeplade, som vil varme op langt hurtigere end den fra Senz, der er en gammeldags kogeplade.  

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis