Reparere hul i trappe efter ventilationsrør

Hej,

Jeg er den heldige ejer af et ca. 130 mm hul i en 44 mm tyk fyrtræstrappe. Der har tidligere gået et ventilationsrør igennem hullet, men nu skal det lukkes. Trinnet skal males efterfølgende, og da trappen er åben, så skal det være pænt på begge sider.

Har I en god ide til at montere en 130 mm prop i hullet så det er fladt på begge sider efter spartling. Jeg spørger da jeg leder efter en hurtig løsning, og ikke ønsker at lave en konisk prop, stemme beslag ind i træet osv. tænker mere lim og skruer skråt ind fra siden eller lignende.

Hvad tænker I?
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis du tilpasser en prop så den passer rimelig godt, burde hvid trælim være tilstrækkeligt..

Fortyknet epoxylim vil være ideelt hvis proppen ikke passer 100 % Men det kræver jo næsten man har materialerne som er 2 komponent epoxy samt et fortykningsmiddel..

Man kunne jo også skifte hele trinnet, men det bliver jo sandsynligvis en ret iøjnefaldende reparation.

Vi prøver igen, i morgen --
Hvad er der under trinnet? Måske enklere at skære hullet firkantet og lave en prop som limes i og understøttes under ?
HrT. Trappen er åben, og skal være plan under trimnet også. 
Når du har lavet en træprop som passer nogenlunde, så kan du også forstærke det nedefra ved at skrue en plade på, på undersiden - så proppen ikke falder ud.
Thomas, den går ikke. Som jeg skriver, så er det en åben trappe og reparationen må ikke kunne ses fra undersiden og selvfølgelig ikke fra oversiden. 
Du laver en prop som passer så godt det er muligt i hullet.
På undersiden skruer du midlertidigt en plade på, så proppen ikke kan falde igennem (sørg for at pakke pladen ind i pakketape, så lim ikke kan binde på den).
Så limer du proppen fast med almindeligt snedkerlim og venter på den bliver tør.
Så fjerner du pladen på undersiden, og sliber plant. På oversiden slibes også plant og så kan du spartle eventuelle huller ud med spartelmasse, der så etfer den er tør skal slibes (måske skal du spartle/slibe flere gange).

Der findes ikke nogle snuptagsløsninger. Ting tager tid, så som en kendt minister har sagt: Lær at leve med det.  

Men den ideelle løsning er selvfølgelig at skifte trinnet. For ligegyldigt hvor meget du sliber/spartler/maler vil det altid være synligt at der er lavet en reparation.  

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på epoxymaling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også