Lavprofil ventilation på fælles udsugning (Ø100) – erfaringer

Hej 🙂

Jeg er ved at renovere badeværelse i en etageejendom med fælles mekanisk udsugning (centralt aftræk). For at undgå at sænke loftet for meget kigger jeg på lavprofil-løsninger. 

Den nuværende installation, som er taget delvist ned pt. og som ses på billedet, skifter mellem Ø100, Ø125 og Ø150. Lydpotten er endnu større (jeg har ikke lige målet på den).

Er der nogen herinde, som har erfaring med at installere mindre rør på en klassisk fælles udsugning? Mit mål er at minimere byggehøjden i et sænket fermacell loft, men også uden at skabe støj eller dårligere sug.

På forhånd tak :)
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kommer ikke med detaljerede oplysninger som kan understøtte et godt råd. 
At lyddæmper er større er uden betydning for luftmængde, da det er hullet igennem som har betydning. 
Hvad mener du med "lavprofil løsninger"  
Der findes firkant rør som er flade og bredere, og derved har samme volumen som de runde. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Jamen lavprofil i den forstand at jeg ikke behøves at sænke loftet alt for meget (vi vil gerne have så højt til loftet som muligt) - det kan være de firkantede rør vil kunne gøre det?

Jeg ved ikke om f.eks. en Nilan væg-/loftsboks vil kunne bruges, hvor der tilsluttes slanger?

Jeg har ikke den store viden om ventilation, derfor spørgsmålet og sikkert de manglende oplysninger.
Du kan vel save opad, så der er plads til lyddæmper, da det er den der fylder mest. ( Hvis det er overboens gulv vi ser, så skal du ikke gå den vej.  
Jeg kan se at et er det gamle pudsede loft. Det kan pilles noget mere loft ned så de større rør og lyddæmper delvis kan gå der. Du bruger 100-125 mm rør ud til den enkelte ventil hvor det skal krydse bjælke-laget. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger. 
Få 25% rabat med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også