Kiprelæ

Hej LDS.eg har købt et hus, fra 1972. Der er selvfølgelig en hel del som skal laves,da det er gammelt og slidt., har lige fået lavet nyt køkken, og har fået renoveret badeværelset. Da jeg ikke har særlig med erfaring med gør det selv arbejdet, har jeg fået professionel firmaet, til lave opgave. Og det har kostet kassen, meget mere end jeg havde regnet med. Nu er turen kommet til el installationer. El tavlen er meget gammel,med store sikringer..og er bygget ind i skabet..Ved el tavlen er der 34 kiprelæ!!!!! Som styrer lamper i hele huset samt nogle enkelte stikkontakter i dagligstuen., Relæ giver en høj klik lyd, hver gang man trykker på tryk knappen. nogle gange skal man trykker flere gange før lyset tændes eller slukkes. Selv om man kan høre relæet klikker. Jeg har tænkt mig at skifte det hele ud,med noget mere moderne. Nyt eltavle og Almindelige tænd/sluk kontakter. Så jeg vil høre om nogen har erfaring med,hvor meget det koster, og hvor lang tid det tager ??  Huset er på 192 kvadratmeter+ kælder på 120 kvadratmeter. 

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Opsætningen med relæer ligner noget hjemmegjprt, men det ser da ud til at have virket. I lokaler med tænd/sluk steder vil det være fornuftigt fortsat at have kip-relæ, men selvfølgelig den smalle type til din-skinne. Er styringen til kiprelæerne lavet som lavspænding, skal dette også ændres, hvis du sløjfer kiprelæerne. En bolig af den årgang er “helt sikkert” lavet som rørinstallation, så ledningsføringen vil være ret let at ændre. Alt i alt en større omgang, som skal planlægges rigtig.

Søren O
Er du sikker på at installationen er fra 1972? Jeg spørger fordi DIN skinne materielet var i  brug i -72.
Kiprelæinstallationen er så vidt jeg kan se på billederne udført som lavvolt installation (8V). Ledningerne fra trykknapperne til tavlen med kiprelæerne er sikkert udført med svagstrømskabel, der ikke er trukket i rør. Trykknapperne ser ud til at være monteret i dørindfatningerne. 
Hvis du vil lave lysinstallationen om, skal du regne med, at der skal trækkes en næsten ny installation. Det medfører, at der skal hugges riller i væggen til rør/kabel samt huller til dåser til afbrydere og stikkontakter. Prisen tør jeg ikke gætte på, men et slag i luften hedder 50 til 100 tusinde. Så hvis du kan leve med den nuværende installation, ville jeg beholde den og eventuelt få udskiftet/repareret de fejlramte relæer.
Måske kommer ev-elmand på banen og kan give et bud på prisen.

fase
Det er ikke nemt at skifte helt fra det ene system til et andet. 
Hvis vi lige skal tage det i 3 enkelt dele, så er det nemmere at overskue.
1. De gamle sikrings grupper, er helt ud lige så gode som moderne sikringer eller automat sikringer. Det eneste minus er at det ikke er så nemt at udvide på installation. og ja naturligvis pænhed. mht. udvidelse så er der installeret til lade stik. så den del er jo i orden et stykke ud i fremtiden. tryk for link til eksempel. 
Det kan ikke skiftes for mindre end 15.000 kr. 
2. Kiprelæ arrangement. 
Her kan man sætte en DIN skinne tavle op samme sted med nye kiprelæer. Det vil reducere dine klik lyde og får tænding mere stabil, fordi de er nye og derfor kommer der lys hver gang der tændes. Problemet med at der skal trykkes flere gange er sikkert slidte kontakter ud ved dørene. De kan også moderniseres i samme omgang. Det er nogenlunde opmærket, så elektriker kan finde ud af det ved at mærke ledninger op. 
Ude ved døre skiftes til moderne trykknapper LINK alene i materialer er det ca.3-400 kr / tænding. Du har over 30 tændinger, og så skal der et par dages arbejdsløn til.  så ikke under 25.000 kr. Måske kan tændinger reduceres en smule hvis der er nogle stikkontakter som du nævner, der ikke skal tændes på kiprelæ. 
3. Så er der den helt store tur hvor Fabrins estimat er fint. Men så skal du ikke igennem punkt 2 her i mit indlæg- Men en masse støv, reparation og maling bagefter. 
4. Du kan også vælge at lave det til "moderne" installation så hver enkelt lampe  styres med batteri tryk, og over app på telefon. Det har jeg ingen erfaring med. Der sker dog så hurtig en udvikling at det sikkert er umoderne inden 10 år. Det ser man med IHC systemet  ( intelligent house control ) 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Tvivler på pladen med alle kip relæerne er lovlig, er den ikke omtalt i el rapporten, burde ejerskifteforsikringen dække at få den lovliggjort..

Men tænker andre herinde kan komme med et bud, vedrørende lovligheden ??

Vi prøver igen, i morgen --
Lille opdatering..tak for jeres mening,det er dejligt med forskellige input..🙂jeg havde en elektriker på besøg idag.for at se på opgaven, jeg må sige, at det var en kæmpe skuffelse.🙄🙄 Han var simpelthen, påvirket,og lugtede kraftigt af alkohol. Han har her ca 15 minutter. Han sagde, at det ville koste mellem 125000 til 175000 for at pille det gamle installation, og lave det til det "normal".  Og fik tilbudt, FØR han overhovedet havdet set på eltavle. Jeg må sige, at jeg havde svært ved tage ham alvorligt. Ps:Jeg har fået installeret oplader til elbil, iden forbindelse, skifte vi den gamle Relæ til HPFI-relæ, da den gamle ikke var lovlig, samt IKKE havde jordforbindelse, det fik jeg lavet. 🙂
Annonce
Så prøv en anden elektriker.

fase
Hvordan er din ny renoverede bad og køkken lavet. Er det begyndt at blive "normal" installation ​

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også