Lys armaturer

Jeg skal ha sat nogle led lys armaturer op i en garage.
Der er troldtekt loft og så sidder der nu 2 monterings kasser (sån nogen grå nogen med et låg man kan tage af). Mit spørgsmål er om jeg må montere mine armaturer tæt på disse bokse og så stikke en ledning ind i boksen og samle lederne med et par muffer. Strømmen i boksene bliver tændt / slukket via en kontakt.
Er der noget jeg skal være opmærksom på?
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det skulle der ikke være problemer i bare du bruger det rigtige kabel og gennemføringer, og får kablet fastgjort, måske det bliver nødvendigt med at bræt under lofter for at kablet kan fastgøres korrekt.

Men bedre hvis du kan komme til oppe fra, og så bare føre kablet direkte ned i armaturet. Du kunne evt skrue nogle at troldtekt pladerne ned og få trukket kablet på den måde. Kablet må gerne ligge løst oven på troldtekt pladerne.

Vi prøver igen, i morgen --
je_ns skrev den 12-02-2026 13:06:34

Det skulle der ikke være problemer i bare du bruger det rigtige kabel og gennemføringer, og får kablet fastgjort, måske det bliver nødvendigt med at bræt under lofter for at kablet kan fastgøres korrekt.

Men bedre hvis du kan komme til oppe fra, og så bare føre kablet direkte ned i armaturet. Du kunne evt skrue nogle at troldtekt pladerne ned og få trukket kablet på den måde. Kablet må gerne ligge løst oven på troldtekt pladerne.

Ok, tak for dit svar. De her led armaturer jeg har fået købt. De er helt flade og der er som sån ingen plads inden i. Der stikker en blød ledning ud af den ene ene på dem som ligner almindelig blød ledning. Det er denne ledning jeg vil mase ind igennem den lille runde membran i montetingskassen og forbinde den således. 

Det kan du godt gøre. Men der skal være aflasting af ledningen i eller efter dåsen. Det må ikke være sådan at hvis du trækker i ledningen, trækker du i samlemufferne.

Det er nok ikke til at fastgøre aflastning i Troldtekt, så det skal nok være i dåsen. Det kan også laves med en forskruning, hvis dåsen er egnet til det. Det er vigtigt at forskruningen passer til kabeltykkelsen.

https://www.harald-nyborg.dk/metrisk-forskruning-m20-10-stk

GodeVen skrev den 12-02-2026 13:23:58

Det kan du godt gøre. Men der skal være aflasting af ledningen i eller efter dåsen. Det må ikke være sådan at hvis du trækker i ledningen, trækker du i samlemufferne.

Det er nok ikke til at fastgøre aflastning i Troldtekt, så det skal nok være i dåsen. Det kan også laves med en forskruning, hvis dåsen er egnet til det. Det er vigtigt at forskruningen passer til kabeltykkelsen.

https://www.harald-nyborg.dk/metrisk-forskruning-m20-10-stk

Ja ok, det forstår jeg godt. Det vil jeg lige tjekke op på. Min kammerat syntes jeg sku få lavet det “rigtigt” med en pl dåse og et lampe udtag. 

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis