Returvarme for høj – Termostat ventil?

Hej alle

Vores varmeværk siger vores returvarme er for høj, og i perioder over 60 gr.
Den har tidligere ligget meget stabilt, men nu svinger den meget over dagen fra omkring 25-35 gr. til 55-65 gr., - dog kan jeg selv påvirke den lidt…

Vores oprindelige del af huset er fra 1989, og består af gulvvarme i kobberrør i køkkenalrum og bad, 2 radiatorer i soveværelse og kontor (er ikke tændt) samt en shunt i stue til gulvvarme fra nedlagt radiator.
Vores tilbygning fra 2005 bruger en midi shunt med 4 kredse (billede):

Alt er normalt her (returvarme 25-35 gr) indtil rumføler slår til og en af de 4 telestater åbner – så stiger returvarmen til de 55-65 gr.
Termostat ventilen ( grøn EW) står i det tilfælde på 2,1, men når jeg lukker termostat ventilen helt, falder den høje returvarme til næsten normalt niveau (40-45 gr.) , når en eller flere telestater er åbne. (Stadig 25-35 gr. ved lukkede)

Umiddelbart er der ingen forskel på varmen i rummene…

(Der er en by-pass,  da vi bor på en kotelet-grund, men den skulle sidde før måler…..)

Er der mon nogen der kan gennemskue det ?

På forhånd tak….
Klaus
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis returvarmen stiger, når en af telestaterne åbner må temperaturen på vandet i sløjfen være for høj. Altså den temperatur termostaten med det grønne mærke. Men det ser ikke ud til at den står ret højt.

Hvis kontraventilen i shunten ikke virker, kan man får den situation at vandet løber den forkerte vej igennem shunten og direkte ud i returen. Men det vil kun ske hvis alle telestater er lukkede og pumpen er slukket. 
Virker din re-cirk.pumpe til shunten ?
Ja, jeg kan høre den kører når jeg slukket og tænder den igen (på niveau 1)
Du skal skrue termostaten ned ( den med grøn mærke) indtil du fryser i et af rummene, og så lidt op igen.
Ved beton gulve, tager det en dags tid før en ændring stabiliserer sig.
 Så står dine telestater åbne det meste af tiden men ved en lavere gulv temperatur. Derved får du lavere retur temperatur, samt bedre komfort ( jævnt lune gulve) Se det er win win
Når nu termostat allerede står så lavt og stadig "giver" meget varme kunne det tyde på at termostat ikke er skruet ordentlig på plads, eller at den er gået i stykker. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Tak for jeres svar.

Du havde ret Erik. En udskiftning af termostat føleren løste problemet.  
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis