Mekanisk ventilation på asbest aftrækskanaler

Hej derude,

Jeg har fra min kælder og op til mit tag tre aftrækskanaler der med sikkerhed er asbest i. Min elektriker siger at vi sagtens kan sætte mekanisk ventilation til dem uden at jeg skal være bekymret for at mine børn kan løbe rundt ude i haven og lege. Jeg kan dog ikke slippe tanken om at skidtet skal fjernes, så jeg kan få ro i maven. Kanalerne er støbt fast i etageadskillelsen, der er af armeret lecabeton, hvilket besværliggør fjernelsen betragteligt. Jeg kan ikke finde nogle kilder der beskriver problematikken vedr. mekanisk ventilation til asbestkanaler, og jeg er lidt påpasselig med at tage elektrikerens ord for gode varer. Hvad tænker I om det beskrevne?

På forhånd tak! 
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Tænker du frigiver flere asbestfibre ved at fjerne røret, end du gør ved at bruge det til ventilation..

Måske det kunne være muligt at indsætte en forring i det gamle asbest rør, evt bare et glat rundt pcv rør..

Vi prøver igen, i morgen --
...umiddelbart at du er lidt hysterisk!

De er ufarlige indtil du begynder at pille ved det - hvis det ikke er nødvendigt at røre ved dem ville jeg lade dem sidde for når de ikke påvirkes af vind og vejr er det nærmest uforgængeligt materiale da der er ikke noget der kan nedbryde dem indendørs - dvs de går ikke lige pludselig i stykker og begynder at drysse.

Hvis man nu tænker scenariet at de har sidder der så længe som de har - hvor meget af nærområdet er så forurenet af de formodede fibre der har undsluppet? Vil du rense hele kvarteret op? Lider dem der har boet der længe af lungehindekræft? Er/har der været tage i nærheden med asbestholdigt eternit?

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Det er helt ufarlig. Der er vel stadig millioner af kvm tag i DK med asbest holdige plader. Her blæser det henover de fleste dage om året, og der sker der ikke noget ved.
Langt de fleste af de konstaterede sygdom tilfælde i Dk som har med asbest at gøre er omkring Aalborg og Nørre Sundby, hvor eternit fabrikken lå. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Kontak noglew fagpersoner, miljøscrenere, sanitører og arbejdstilsynet(har også lisdte med materier der med garanti er asbestholdige evt SIK.

Elektrikerens udsagn kan du selvføgleg lige i denne sag ikke bruge til ret meget da det må siges at være ret meget uden for han fagområde.

Men de rør er også brugt i systemer med aktik ventilation/aftræk så vidt jeg ved

Love er minimumsiveauet - men der regnes altid med en mindre mængde af folk har svært ved regler.
Hahaha tak alle sammen! Idéen med at føre et mindre plastrør ned gennem synes jeg er ret genial. Jeg skal self ikke påvirke indersiden for meget ved nedførsel det klart.

Hilsen den nok lidt hysteriske gør-det-selv’er 😅
Annonce
Og til BOFH. Jeg er ikke bekymret for at de ved nuværende frigiver asbestfibre, men jeg var bekymret for det faktum at jeg påtænker at koble mekanisk ventilation til dem. Indtil nu har det blot været passive kanaler. Så spørgsmålet gik på om det var en usikker ting at gøre.
Hvis du begynder at gøre noget ved det foreslår jeg at du også afholder fra at transportere dine børn og dig selv vha bil, cykel e.l. på gade og vej. Risikoen ved at blive skadet eller dø er ret meget større i de tilfælde.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
JohnLarsen: Den kan man altid komme med   Selv om der er risici der er større, så skal man stadig undgå de mindre risici.
Når det er sagt, så får du flere asbest fibre ved at færde ud i trafikken, end det dine rør evt. vil afgive ved forstærket blæst igennem dem. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis