Jernbeslag om skorsten?

Hej derude!

Imens jeg har flået gulv op på 1. sal og i fuld gang med at lægge undergulv, er jeg stødt på dette jembeslag rundt om skorstenen, som var skruet fast ip nederste af 2 lag gulvbrædder.
Jeg kan ikke se fidusen i den og er fristet til at skære dem af, så jeg ikke skal se på dem.
Ingen i mit netværk har nogen idé om det er en god eller dårlig idé og har googlet mig halvblind, uden at finde noget der forklarer mig om præcis det jeg står med foran mig.

Er der nogle kloge hoveder herinde, som kan komme med lidt opklaring?
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Nej det giver ikke nogen mening, måske lavet for at sidestabilisere strøen/gulvet.

Vi prøver igen, i morgen --
Er den anden ende fastgjort imod skorstenen eller?

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

BOFH skrev den 09-02-2026 20:52:25

Er den anden ende fastgjort imod skorstenen eller?

/BOFH 

Ja, den går hele vejen rundt om, som en hestesko - Men samtidig er der nogle bjælker som går med op langs med skorstenen, den går skråt ind over fra 1. salen og til taget, men det giver stadig ikke rigtig nogen mening, hvorfor den er der. Kan vitterligt ikke se, hvad den skulle kunne stabilisere, og da den var sat fast i gulvbrædder og ikke i bærende bjælkelag, gav det et endnu mere mærkeligt udtryk i ansigtet ;)

Hvis nogen skulle have en idé, tanke eller noget i den dur, er den meget velkommen - Jeg har stadig ikke gjort noget ved det (er ikke kommet dertil endnu), men hver dag jeg går forbi den, så irriterer den min hjerne ;)
Måske en der engang sagde livrem OG seler. Nu fjerner du livrem og så må selerne alene holde bukser oppe.  

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Annonce
DetMaleren skrev den 09-02-2026 22:19:48

Ja, den går hele vejen rundt om, som en hestesko - Men samtidig er der nogle bjælker som går med op langs med skorstenen, den går skråt ind over fra 1. salen og til taget, men det giver stadig ikke rigtig nogen mening, hvorfor den er der. Kan vitterligt ikke se, hvad den skulle kunne stabilisere, og da den var sat fast i gulvbrædder og ikke i bærende bjælkelag, gav det et endnu mere mærkeligt udtryk i ansigtet ;) 
Er du sikker på at det er skorstenen, den støtter og ikke gulvet? Du skriver også om bjælker, der går skråt med op langs skorstenen på langs. Det kaldte man en skorstensstol, der støttede den skrå skorsten.

fase
S. Fabrin skrev den 17-02-2026 08:16:53

DetMaleren skrev den 09-02-2026 22:19:48

Er du sikker på at det er skorstenen, den støtter og ikke gulvet? Du skriver også om bjælker, der går skråt med op langs skorstenen på langs. Det kaldte man en skorstensstol, der støttede den skrå skorsten.

Tak for at lære mig et nyt ord ;)
Dem ser du i sidste billede, på hver side af hullet hvor der mangler en plade til at lukke for.

Det gamle gulv var 2x 320mm gulvbrædder, lagt oven på 150mm bjælker med 122-131cm c/c, hvor remmen her sad fast i første lag gulvbrædder, men kun på ét bræt hver. Så jeg kan ikke helt se hvad det skulle kunne gøre mht. støtte gulvet?  

Og ev elmand.. Måske  

Eh, rettelse, 2x 32mm .. Det andet var lige hidsigt nok ;)
Det ser umiddelbart ud til at beslaget har været fastgjort imod bjælken i højre side, det har så ikke været muligt i venstre.
Har der været træbeklædning på skorstenen? Isf tror jeg det langsgående træ har været sat op for at have noget at fastgøre beklædningen imod.

Ift beslaget funktion så er det stadig lidt spekulativt om det har haft en stabiliserende effekt - antager at skorstenen fortsætter over tagryggens højde (?) - er den fastgjort på anden vis længere oppe?

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis