To ledninger fra lampeudtræk - jeg bliver skør

Hej alle

Er helt ny her, da vi lige har købt en villalejlighed. I vores lille madkammer sidder et lampeudtag hvorfra der kommer to ledninger ud. En med hver en brun, blå og jord. Jeg kan kun få lampen til at lyse hele tiden. Jeg kan ikke afbryde den på stikkontakten, når jeg får lys i den. Jeg er ved at gå ud af mit gode skind her :) Er der nogen, som kan hjælpe her?

Bh Pelle
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Har du prøvet at forbinde den brune ladning, der hænger og flagrer, i stedet for den der er forbundet nu? Det ser lidt hjemmefusker agtigt ud det lampested du har der, så det er ikke til at sige hvad der er lavet, der kan jo godt være konstant strøm og så har man sat en PIR sensor op så lyset tænder når døren til madkammeret åbnes.
Velkommen på LDS
Har du selv været igang med at flytte rundt på ledningerne i lampeudtaget? Når der kun er 3 ledere i kablerne, bliver man nødt til at  bruge “forkerte” farver. Jeg forestiller mig at der går et strømførende kabel ind i lampeudtaget. Derfra går der et andet 3-leder kabel videre til en afbryder. Så forbinder man de 2 brune ledere og de 2 gul-grønne fra kablerne i lampestedet, til hver sin samlemuffe i lampestedet (brug “det store” hul i samlemuffen). Kablet der går videre til afbryderen, kommer tilbage i blå leder som tændledning. Du skal så have denne blå leder i samlemuffen M1, og den blå leder fra tilgangskablet i samlemuffen 0. Din lampe skal så tilsluttes 2 blå ledere, den ene fra klemmen 0, og den anden fra M1, Ledningerne til din lampe tilsluttes inde små huller 8 samlemufferne.

Søren O
Velkommen på lds
Du skal da ikke hverken gå ud af skindet eller blive skør. Så det må vi hjælpe med.
Du har et kabel som kommer med strøm, og et som går ned til afbryder formoder jeg.
Hvis lampen lyser konstant som du har monteret det nu, så kender vi kablet som kommer med strøm, nemlig den hvor den brune sidder i en klemme.
Der kan ikke være en stikkontakt ved din afbryder.

Så du tager den brune fra lampen væk fra den brune i installationen.
Den løse brune i installationen sættes sammen med den anden brune 
De 2 blå sætter du i hver sin klemme, og her skal din lampe så monteres.
Altså blå fra lampe til den ene blå fra installation
Brun fra lampe til den anden blå fra installation.

Hvis ikke det virker så er afbryder monteret forkert. Her skal den brune og den blå begge sidde i hver sin klemme.
Det kan være at nogen har brugt den gul/grønne i afbryder, det er meget forbudt.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Prøv i første omgang at montere den løse brune ledning i den samlemuffe uden forbindelser. Dernæst forbinder du den brune fra din lampe til den muffe, som også perhans skriver. 
Nå deer kom et par svar mens jeg skrev et.

fase
Enten skal de 2 blå i hver sin muffe ( her monteres lampen)
ELLER de 2 brune i hver sin muffe ( her monteres lampen )

Annonce
Ej, mange mange tak for jeres svar. Sådan her så det oprindeligt ud før jeg begyndte at pille. Her kan jeg se at de to brune er sat i jord. Jeg prøvede så at forbinde min lampes blå med den ene blå og den brune sammen med de brune i samme muffe. Intet skete. Jeg har så rykket lidt rundt og forsøgt med lidt chatgpt osv., men kun formået at få konstant lys. Jeg åbnede lige for stikkontakten for at udelukke noget skulle være galt der..
Søren O skrev den 09-02-2026 14:57:41

Velkommen på LDS
Har du selv været igang med at flytte rundt på ledningerne i lampeudtaget? Når der kun er 3 ledere i kablerne, bliver man nødt til at  bruge “forkerte” farver. Jeg forestiller mig at der går et strømførende kabel ind i lampeudtaget. Derfra går der et andet 3-leder kabel videre til en afbryder. Så forbinder man de 2 brune ledere og de 2 gul-grønne fra kablerne i lampestedet, til hver sin samlemuffe i lampestedet (brug “det store” hul i samlemuffen). Kablet der går videre til afbryderen, kommer tilbage i blå leder som tændledning. Du skal så have denne blå leder i samlemuffen M1, og den blå leder fra tilgangskablet i samlemuffen 0. Din lampe skal så tilsluttes 2 blå ledere, den ene fra klemmen 0, og den anden fra M1, Ledningerne til din lampe tilsluttes inde små huller 8 samlemufferne.

Hej Søren. Ja, jeg pillede lidt rundt. Det billede jeg lige har delt viser, hvordan det så ud, da jeg i første omgang åbnede. Hvordan ser jeg hvilken en der er M1? Står ikke M1 nogen steder på udtaget - står bare N og L.

På billedet af forbindelserne til afbryderen kunne det se ud som om blå er brugt som tændledning. Derfor  bør lampen kunne tændes og slukkes ved at tilslutte til de to blå ledninger.

fase
Jeg ser ingen brun som er sammen med gul/grøn. Så min første forklaring gælder

Det er principielt også ligemeget om klemmerne er mærket, der er bare lidt lettere hvis ledningerne passer til eventuel opmærkning. Du har N og L. Så sætter du blå fra tilslutnikgskablet til N (det store hul) og blå fra din lampe i det lille hul. Derefter skal du sætte brun fra tilgangskablet og brun fra kablet til din afbryder i L klemmen (det store hul).
Den blå leder i kablet fra din afbryder monteres i en ledig klemme - det store hul (hvis der er en M1, så brug den). Den brune fra din lampe monteres i det lille hul i samme klemme.

Søren O
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis