Hej alle
Har et staldloft jeg vil lave hobbyrum i med blotlagte spær og loft til kip. Som det er nu: spær CC 95 cm, dim. 128x55. Fin stand med minimal nedbøjning. Eternittag. Spænd 790 cm fra murrem til murrem. Ej skunkstolper. Hældning 45 grader. Dobbelte hanebånd sidder 175 cm over nuværende gulv (22 mm spån)Nyt gulv kommer til at ligge ca 20 cm højere
Påtænker at hæve hanebånd ca. en meter og derfor indsætte skunkstopler så afstand fra hanebånd til støttepunkt forbliver det samme (evt lidt mindre). Disse skal sættes på rem, da spær og bjælker i mellemetage ikke matcher. Bjælker i mellemetage er ca 20x15 cm med CC 60-75). Remme vil begge komme til at ligge midt på uunderstøttet spænd på ca 2,5 meter. Tænker umiddelbart at få fat i tømmer på 125x125 til denne rem. Lyder det helt skørt?
Et andet spørgsmål: er de dobbelte hanebånd (altså begge sider af spæret) styrkemæssigt nødvendige eller af kosmetisk karakter? Har simpelthen ikke kunne finde det beskrevet nogen steder? Googler jeg dobbelt hanebånd refereres til spær med hanebånd og skunkstolper, ikke til min konstruktion, derfor tvivlen. Af hensyn til konstruktionens udseende ville det være rart at kunne nøjes med ensidige hanebånd.