Rem til skunkstolper.

Hej alle
Har et staldloft jeg vil lave hobbyrum i med blotlagte spær og loft til kip. Som det er nu: spær CC 95 cm, dim. 128x55. Fin stand med minimal nedbøjning. Eternittag. Spænd 790 cm fra murrem til murrem. Ej skunkstolper. Hældning 45 grader. Dobbelte hanebånd sidder 175 cm over nuværende gulv (22 mm spån)Nyt gulv kommer til at ligge ca 20 cm højere
Påtænker at hæve hanebånd ca. en meter og derfor indsætte skunkstopler så afstand fra hanebånd til støttepunkt forbliver det samme (evt lidt mindre). Disse skal sættes på rem, da spær og bjælker i mellemetage ikke matcher. Bjælker i mellemetage er ca 20x15 cm med CC 60-75). Remme vil begge komme til at ligge midt på uunderstøttet spænd på ca 2,5 meter. Tænker umiddelbart at få fat i tømmer på 125x125 til denne rem. Lyder det helt skørt?

Et andet spørgsmål: er de dobbelte hanebånd (altså begge sider af spæret) styrkemæssigt nødvendige eller af kosmetisk karakter?  Har simpelthen ikke kunne finde det beskrevet nogen steder? Googler jeg dobbelt hanebånd refereres til spær med hanebånd og skunkstolper, ikke til min konstruktion, derfor tvivlen. Af hensyn til konstruktionens udseende ville det være rart at kunne nøjes med ensidige hanebånd.

12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Forstår ikke det med at der skulle være et spænd på 2,5 meter, skal remmen ikke ligge af på bjælkerne?

Tror godt du kan fjerne den ene side af hanebåndet men det er vigtigt at det tilbageblivende hanebånd ikke løsner sig hvis spæret begynder at vride men det ser ud som om at der sidde en bolt igennem så det ser fint ud, men søm ville ikke være en god løsning.
Tak for indspark. Rem skal ligge på langs. Gulvbjælker i mellemetage ligger på tværs. Remmen tænkes placeret hvor der er et spænd mellem gulvbjælkers understøtning mellem ydervæg og I-jern understøtning fra gamle hestebåse (hvis det giver bedre mening).

Både hævede hanebånd og nyetablerede skunkstolper tænkes monteret med M12 gevind som nuværende. Der isættes desuden bulldogskiver, da det mangler i det nuværende.

Vil desuden påfore 195mm spærtræ på siden til samlet tykkelse på 275 fra lægteunderkant. Herefter dampspærre, 50x50 reglar, isolering, forskalling og sidst beklædning.

Kan det afstive tilstrækkeligt til at de tre lægter der sidder spredt som vindkryds kan fjernes?

Tilføjet:
Behøves påforing at føres helt til spærfod, eller kan man nøjes med at føre dem fra kip til forbi skunkstolpe?
Poster lige disse spørgsmål igen:

Vil desuden påfore 195mm spærtræ på siden til samlet tykkelse på 275 fra lægteunderkant. Herefter dampspærre, 50x50 reglar, isolering, forskalling og sidst beklædning.

Kan det afstive tilstrækkeligt til at de tre lægter der sidder spredt som vindkryds kan fjernes?

Behøves påforing at føres helt til spærfod/rem eller kan man nøjes med at føre dem fra kip til forbi skunkstolpe?
Hvorfor vil du på fore 195 mm spærtræ.
Det er nok en skrivefejl, men der skal være den største part af isolering over dampspærre. Der skal være 50 mm luftrum over isolering så taget kan udluftes. Så jeg kan ikke se at de vindkryds er i vejen. Erstatter du dem med hulbånd så skal de gå som et kryds, da de kun tager træklaster. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
ev elmand skrev den 22-02-2026 23:32:49

Hvorfor vil du på fore 195 mm spærtræ.
Det er nok en skrivefejl, men der skal være den største part af isolering over dampspærre. Der skal være 50 mm luftrum over isolering så taget kan udluftes. Så jeg kan ikke se at de vindkryds er i vejen. Erstatter du dem med hulbånd så skal de gå som et kryds, da de kun tager træklaster. 

Tak for svar. Det er (forhåbentlig) også det jeg skriver. Fylde isolering mellem nuværende spær og påforing. Herefter dampspærre og herefter 50x50 reglar også med isolering imellem. Dvs 225-250 mm udenfor spærre og 45 indenfor. 

Det jeg kalder vindkryds er tre lægter klasket på inderside af nuværende spær, hvor de jo vil sidde i vejen for påforingen (vil selvfølgelig flytte dem ind hvis de var uundværlige).
Annonce
Du behøver ikke at på-fore spær hvis det kun drejer sig om at væggen skal længere ind. Jeg bruger 40 mm brede hulbånd.
Der skrues passende stykker på siden af spær, og så sætter du lægte eller 50x50 regler nær ved enden af hulbånd.
Fordelen er at det er nemmere at skære isolering til, i forhold til at nedstroppe med brædder som man gjorde førhen.
Der bruges 3-4 stk pr. spær. Sæt den yderste i begge ender og træk stram murersnor imellem. så du har den at sæte de andre efter. Husk nogle mm afstand til snor.
Isolering  og derefter dampspærre. Det bliver tilstrækkelig stiv når næste lag 50x50 regler kommer på.
Jeg vil ikke tage stilling til de lægter der er vindafstivning. 

Tak for svar. En grund til at påfore, er muligheden for senere at at skifte til tungere tag. 
Det er noget andet, som min metode ikke kan gøre noget ved. 

Tusse67 skrev den 25-02-2026 06:22:39

Tak for svar. En grund til at påfore, er muligheden for senere at at skifte til tungere tag. 

Der er du nødt til at få genberegnet dine spær ift din samlede plan, især når du også samtidig flytter og svækker det nuværende hanebånd (hvis du fjerner det fra den ene side). Det er også muligt at der skal etableres noget jernbånd på tværs mellem de remme som det nye træ skal stå ned imod for at trykket kan bliver overført nedad.

Uagtet hvad så tror jeg ikke du kan fjerne dit nuværende træ til vindafstivning uden at etablere en anden løsning istedet, eg vindtræksbånd.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Tak for svar. Vil bibeholde vindafstivning enten som lægter eller bånd. Mht påforede spær, gør det en forskel om de føres ​helt til murrem eller blot forbi ​nyetablerede skunkstolper? Remmene under skunkstolper vil efter planen ​forbindes via gulvspær… vil yderligere sikring vha jernbånd være nødvendigt?
Et billede af planen for pædagogikkens skyld:

Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis