Jeg skal have en varmepumpe men ved også, at jeg skal have bygget om (på sigt 1-3år) i bryggers. Jeg vil gerne gå fra alupex fra varmepumpe og så nedstøbe i isoleringen pex rør senere hen. Varmepumpe og installation sidder på hver sin væg i rummet (varmepumpen naturligvis på ydersiden af dens væg).
Jeg forstår på min installatør, at der kan trælles dyre alupex / stålrør rundt i mit rum. Men jeg vil allerhelst at rørene går ind, skifter til pexrør, som jeg midlertidigt kan lade slange sig langt loftet og så senere få lagt ned under gulvet når den tid kommer. Jeg er sågar villig til at udgrave en rille nu og lade rørene gå deri hvis nødvendigt.
Men - to store udfordringer/spørgsmål:
- der hævdes der skal bruges 40mm pex, som er absurd dyrt at få fat i. 32mm koster nærmest 1/5 og er til at skaffe i normale længder. Jeg skal bruges 5-8m hvis rundt langs væg. 3m hvis under gulv. Jeg skal have en 9kw varmepumpe. Google siger at 32mm er rigeligt. Er jeg helt skævt på den at ville have 32mm? (varmepumpe skal gå til hus og vvb).
- er der andre måder at undgå 40mm pex på? Eller andet jeg overser?
Jeg kan også se, at jeg bør få en 3faset, hvis jeg nogensinde vil have solceller og inverer og elbil. Men det hele afhænger af at jeg kan få varmepumpen op før endnu en fyringssæson begynder. Men når ikke byggetilladelsen inden da, så accepterer en midlertidig løsning omend det absolut ikke er optimalt.