Fra alu pex til normal pex - kan man det?

Jeg skal have en varmepumpe men ved også, at jeg skal have bygget om (på sigt 1-3år) i bryggers. Jeg vil gerne gå fra alupex fra varmepumpe og så nedstøbe i isoleringen pex rør senere hen. Varmepumpe og installation sidder på hver sin væg i rummet (varmepumpen naturligvis på ydersiden af dens væg).

Jeg forstår på min installatør, at der kan trælles dyre alupex / stålrør rundt i mit rum. Men jeg vil allerhelst at rørene går ind, skifter til pexrør, som jeg midlertidigt kan lade slange sig langt loftet og så senere få lagt ned under gulvet når den tid kommer. Jeg er sågar villig til at udgrave en rille nu og lade rørene gå deri hvis nødvendigt.

Men - to store udfordringer/spørgsmål:

- der hævdes der skal bruges 40mm pex, som er absurd dyrt at få fat i. 32mm koster nærmest 1/5 og er til at skaffe i normale længder. Jeg skal bruges 5-8m hvis rundt langs væg. 3m hvis under gulv. Jeg skal have en 9kw varmepumpe. Google siger at 32mm er rigeligt. Er jeg helt skævt på den at ville have 32mm? (varmepumpe skal gå til hus og vvb).
- er der andre måder at undgå 40mm pex på? Eller andet jeg overser?

Jeg kan også se, at jeg bør få en 3faset, hvis jeg nogensinde vil have solceller og inverer og elbil. Men det hele afhænger af at jeg kan få varmepumpen op før endnu en fyringssæson begynder. Men når ikke byggetilladelsen inden da, så accepterer en midlertidig løsning omend det absolut ikke er optimalt. 
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
En 9 kW varmpeumpe behøver ikke 40 mm PEX.
Hvis deltaT er 5 grader - så skal der overføres 9000/5/4.182=430 gram/sek=1600 L/hr.
Selv hvis rørene var 2x20 meter lange i alt så ville tryktabet kun være 0.15 bar for en 32mm PEX.  https://www.pressure-drop.online/
Alupex ser mere seriøst ud - da de kan laves mere lige end PEX. Derudover er det nemt for VVS'eren at bruge press-værktøj.

Thomas_Mygind skrev den 09-02-2026 13:29:28

En 9 kW varmpeumpe behøver ikke 40 mm PEX.
Hvis deltaT er 5 grader - så skal der overføres 9000/5/4.182=430 gram/sek=1600 L/hr.
Selv hvis rørene var 2x20 meter lange i alt så ville tryktabet kun være 0.15 bar for en 32mm PEX.  https://www.pressure-drop.online/
Alupex ser mere seriøst ud - da de kan laves mere lige end PEX. Derudover er det nemt for VVS'eren at bruge press-værktøj.

herligt at jeg kan gå fra alupex til pex, for så er der bare de flere muligheder efterfølgende - og jeg skal ikke bruge mange tusinde på uendelige mængder rør. 

Har det nogen betydning at det er monoblock?
Det er bedst med monoblock - så kan du lave mere selv. Det eneste du ikke må lave er EL og selve tilslutningen af det kolde vand fra kommunen til det varme vand.
Thomas_Mygind skrev den 09-02-2026 20:08:05

Det er bedst med monoblock - så kan du lave mere selv. Det eneste du ikke må lave er EL og selve tilslutningen af det kolde vand fra kommunen til det varme vand.

Jeg får det hele lavet. Tror jeg. Synes ikke det er voldsomme beløb for det vs at det kører efter én dag. 

Altså medmindre det er så simpelt at selv jeg kan finde ud af det eks el’en. Plus en times vvs. Dem, jeg har tilbud fra, tager 25k for el, vvs og installation. Det virker ikke videre voldsomt alt taget i betragtning. 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis