Udgrave kælder indvendigt og udvendigt på samme tid

Jeg skal grave min kælder ud for at lave nyt isoleret gulv med gulvvarme.

Og jeg skal have kloakmesteren til at lave nyt dræn og isolere udvendigt.

Er der noget problem i de 2 projekter bliver lavet samtidigt.

Nu var der en der skrev at jeg når jeg gravede ud indvendigt skulle jeg holde mig 30 cm over fundament bund. For at der er jordtryk på fundamentet. Det har jeg ikke hørt før. Normalt siger man at man ikke må grave under?

Jeg fjerner jo betonlaget i hele kælderen på en gang.

Er der noget problem i det. 

Vh.

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
det kome an på flere forhold , men umidelbart ville jeg ikke gøre det
hør kloakmanden om hvad han siger , han er vant til det og har et forholdene
Læs lige her inden du stikker skovlen i jorden.
Link

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Du mu ikke grave under sokkel, men heller ikke ned i nærheden af bund på sokkel hele vejen rundt. Jeg mener nu at 10 -15 cm er ok.
Du kan jo ikke have kloak firma til at grave 1 m ad gangen, og så støbe under - komme igen efter 2-3 dage og grave 1 m igen. osv. Det bliver dyrt.
Så du skal først have huset stabiliseret / understøbt indefra, inden der kan graves rundt om huset. Når du graver ud indvendig, må du godt fjerne jorden midt i rummene 0,5 m fra sokkel, og så derefter grave ud imod sokkel i en bredde af 1 m. ad gangen. Så kan du gå 3 m hen og også der tage 1 m stykke. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
ev elmand skrev den 09-02-2026 15:10:02

Du mu ikke grave under sokkel, men heller ikke ned i nærheden af bund på sokkel hele vejen rundt. Jeg mener nu at 10 -15 cm er ok.
Du kan jo ikke have kloak firma til at grave 1 m ad gangen, og så støbe under - komme igen efter 2-3 dage og grave 1 m igen. osv. Det bliver dyrt.
Så du skal først have huset stabiliseret / understøbt indefra, inden der kan graves rundt om huset. Når du graver ud indvendig, må du godt fjerne jorden midt i rummene 0,5 m fra sokkel, og så derefter grave ud imod sokkel i en bredde af 1 m. ad gangen. Så kan du gå 3 m hen og også der tage 1 m stykke. 

Tak. 

Der er før støbt nyt betongulv hvor de har lagt 150 mm lecanødder, 50 mm rockwool og noget der ligner 200mm beton og pudslag. 

Så jeg tror heldigvis jeg slipper for at understøbe da soklen minimum går ned til hvor lacanødder starter. 

Lecanødderne lader jeg ligge 100mm af.  

Og så tror jeg vil gøre det sådan at jeg tager 1 rum ad gangen og banker op, isolerer, og støber gulvarme. Og så venter jeg med at få isoleret udvendigt til jeg kun har badeværelset tilbage, hvor der skal laves kloak ud gennem fundamentet som kloakmester står for. 

Hvad siger i til at banke 1 rum op, lægge gulvarme og støbe. Og derefter lave næste rum. Kan jeg det? Rummene bliver nu adskilt af vægge med dørhuller og gennemgående fliser. Kan jeg evt lave et naturligt mellemrum evt med en 10mm flamingostrimmel mellem betonfladerne så jeg har 3 individuelle gulvflader frem for 1 stor? Så jeg sætter et bræt i døråbningen og støber op imod så jeg får en skarp adskillelse. 

​Jeg tænker det er fint at de får hver sin varme styring. 

Vh.

Det er ganske fint at tage 1 rum ad gangen
Jeg ville fjerne alle leca nødder, Så har du plads til 300 mm EPS ( flamingo) Du køber så det som isolerer bedst. Det er gråt med små sorte pletter.
Der er ingen grund til mere end 10 cm beton.
Du kan bare støbe ind imod den næste beton flade uden at der er flamingo imellem. Det er stadig muligt at styre hvert rum for sig. Selv om beton kant er lidt ujævn så falder det fra hinanden når du banker næste rum op. Lav samlingen i et dørhul, skulle er komme en sætnings revne så skjules den af døren. 
Husk Radon spærre, samt kantisolering rundt ved ydermuren. 

Annonce
ev elmand skrev den 09-02-2026 16:56:16

Det er ganske fint at tage 1 rum ad gangen
Jeg ville fjerne alle leca nødder, Så har du plads til 300 mm EPS ( flamingo) Du køber så det som isolerer bedst. Det er gråt med små sorte pletter.
Der er ingen grund til mere end 10 cm beton.
Du kan bare støbe ind imod den næste beton flade uden at der er flamingo imellem. Det er stadig muligt at styre hvert rum for sig. Selv om beton kant er lidt ujævn så falder det fra hinanden når du banker næste rum op. Lav samlingen i et dørhul, skulle er komme en sætnings revne så skjules den af døren.
Husk Radon spærre, samt kantisolering rundt ved ydermuren. 

Tak. Jeg fik anbefalet at beholde noget leca samt evt lægge indvendig linjedræn. Men jeg er i tvivl omkring dette da grundvand umiddelbart ikke er et problem.  Men du tænker det er bedre med isolering frem for leca? Alternativt kunne jeg lave 100mm leca, 100 eps og 100 kingspan

Vh.

EPS isolerer meget bedre end leca, og det er også kapilær brydende. 

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis