Kan jeg opsætte en vaskemaskine med 25 Amp Hpfi

Jeg har et lille udhus hvor jeg tænker på at installere en vaskemaskine(ikke købt endnu) i udhuset er den installeret en lille undertavle med to afbrydere (10 amp) og en HPFI på 25 Amp. Kan jeg opsætte vaskemaskinen, eller skal jeg få ændret tavlen?
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
At Hpfi er 25A har igen betydning for tilslutning af vaskemaskine. Mærkningen af ampere på et Hpfi er egentligt kun information til elektrikeren, der bygger tavlen. Det har igen betydning for forbrugeren.

Det der er vigtigt, er de 10A sikringer. Vaskemaskinen må ikke trække mere end 10A. Desværre opgiver forhandlerne ikke altid de elektriske specifikationer. 
Hej Godeven.

Tusind tak for et altid godt svar, det sætter jeg pris på.

Dit svar fik mig dog til at spekulere på hvad mærkestrømmen på HPFI relæet så har af betydning, det virker vel også som et overstrømsrelæ eller hvad?
HPFI relæet virker på ingen måde som overstrømsrelæ. Mærkningen med 25A er relæets evne til at bryde strømmen ved udkobling af relæet ved jordfejl. Du behøver ikke bekymre dig om de 25 A som mærkestrøm. Det må være et relæ af ældre dato, idet de nyere er mærkede med  40A eller 63A.

fase
Ja, i dette tilfælde er angivelsen af ampere, et udtryk for hvad relæet kan klare. Ampereangivelsen skal blot være ligmed eller større end sikringerne FØR el-tavlen. Det kan være tarifsikringer eller sikringer i "gravstenen" ved vejen.

Hvis de sikringer er 25A, skal elektrikeren vælge et Hpfi på mindst 25A. Det har ingen betydning om han vælger et på 25A, 40A, 63A eller større. Da de mindste er de billigste, vil der typisk blive valgt et der passer i størrelse, eller et nummer større.

Når der er brugt et 25A Hpfi, vil sikringerne før tavlen være 25A eller mindre. Men som nævnt har det ingen direkte betydning for brugeren, de 10A sikringer vil springe først. 
GodeVen, mener du ikke at de 25 A er den strøm HPFI relæet kan bryde i forhold til summen af strømmen i de eftersiddende sikringer?

fase
Annonce
Jo, men sikringerne på tavlen kan have en større sum end hvad sikringerne før tavlen har. Derfor er det reelt sikringerne før tavlen, der sikrer at kontakterne i Hpfi-relæet ikke bliver overbelastet. Størrelsen på Hpfi vælges derfor ud fra sikringstørrelsen før tavlen. 
@GodeVen
Det er fabrikanten af materiellet der bestemmer hvor stor forsikring der kan være foran RCDen, det er ikke stiksikringsstørrelsen foran tavlen.
Eksempelvis kan er 2pol 25A RCD fra Schneider forsikres med 63A.
KimK
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis