Gasbeton på isoleret kældervæg

Hej hej.

Jeg skal igang med det helt store kælderprojekt. :)

Jeg får isoleret kælderen udvendigt samt en ny isoleret gulvopbygning i beton.

På den ene ydervæg vil jeg gerne lave et indbygget brusehylde.

Kan jeg sætte en 100mm gasbeton væg op ad den gamle kældervæg i mursten / beton? Og bygge hylden i det.

Jeg tænker også det vil isolere væggen en smule. Men vil det være ok at gøre det eller skal jeg lade være med at bygge uden på kældervæggene.

Alternativt kan jeg jo fræse ind i kældervæggen.. Jeg vil gerne have fliser på til slut

Vh.

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det kan man, men er det ikke lidt meget, at miste 10 cm af hele rummet for at få en indbygget hylde?

Hvis rummet er stort nok, er det vel fint. Og hvis du gør det, så overvej at lave indbygget bruser og armatur. Det gjorde jeg og er meget glad for resultatet. Vandrør løber rundt om den indbyggede hylde op til brusehovedet. Slutresultatet ser godt ud. Jeg valgte Grohe SmartControl som billedet her:

Mvh. AllanE
AllanE skrev den 09-02-2026 15:13:03

Det kan man, men er det ikke lidt meget, at miste 10 cm af hele rummet for at få en indbygget hylde?

Hvis rummet er stort nok, er det vel fint. Og hvis du gør det, så overvej at lave indbygget bruser og armatur. Det gjorde jeg og er meget glad for resultatet. Vandrør løber rundt om den indbyggede hylde op til brusehovedet. Slutresultatet ser godt ud. Jeg valgte Grohe SmartControl som billedet her:

Hvor svært var det og hvad er det ved den, som du er glad for? 

Jeg havde en VVS'er på og en murer til at lave badeværelset. Men det er ikke svært. Der skal trækkes rør til brusearmatur alligevel og forskellen er bare, at du her trækker pex videre op fra armaturet til brusehovedet, som også fræses ind og fastgøres på bagvæggen. Dét jeg er glad for er, at det ser flot ud og man slipper for at have bruseslange og holder hængende synligt fremme. I mit tilfælde er hylden på bagvæggen, samme sted som brusestang of slange ville have hængt.

Jeg vill oprindeligt ikke have indbygget, fordi jeg var nervøs for vedligeholdelse. Men det virker til at være rimelig godt lavet med mulighed for at skille ad og komme ind og skifte indmaden (i de blå på billedet).

Men! VVS'eren sjuskede og satte brusehoved-holderen en lille smule skævt. Det er desværre meget tydeligt, når armen med det store brusehovede bliver sat på - og det kan IKKE justeres bagefter. Så vær grundig når det sættes op og mål hellere 50 gange for meget  

Mvh. AllanE
Measure twice, cut once 😀
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis