Stenhøj 230v kompressor giver stød

Kære forum,

Jeg har overtaget en gammel Stenhøj kompressor 230v, den kører fint og lukker når den rammer 8 bar.
Jeg opdagede den gav stød, heldigvis stejfede jeg blot håndtaget på konpressoren da jeg opdagede det..

Jeg er i tvivl om det faktisk er 230v jeg mærkede eller blot lidt løbestøm/overgang.
Jeg har bemærket der ikke er jord i ledningen der går ind i kompressoren.

Blå og sort ledning er strømførende ind i kompressoren, dem længst mod bunden af billedet.

Jeg har taget et billede af måden den den er forbundet, er der mon en venlig sjæl der kan se om noget sidder galt her.

Mvh

Ulrich
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Der er ikke umiddelbart noget forkert, men der er tvivl om hvilke af de øverste der går til motor og hvad den anden går hen til. Altså hvid - gul    og sort - blå 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Prøv at forbind den til jord, slår den fejlstrømsrelæet kan den være farlig at bruge uden jordforbindelse. Og du skal finde fejlen, sandsynligvis i motoren. (eller kondensatoren)

Køre den fint med jordforbindelsen,  kan du trygt bruge den, men lad den fortsat være jordforbunden.

Vi prøver igen, i morgen --
Hej begge,

Mange tak for svar.

hvid og gul ledning går til motoren.

Blå og sort går til magnetventil, den der lufter trykket ud mellem tank og cylinder..

Kunne det måske være magnetventil der er overgang i ??

Mvh

Ulrich
Det kræver en isolationsmåling for at finde ud af, hvor fejlen er.

fase
Det kan være alle de dele, der er strøm til. Umiddelbart kan det være den viste trykafbryder, motoren eller ventilen til afluftning. Man kan fx teste ved bruge et multimeter i ohm-indstilling.  Afmonter ledningerne og måle ohm til stel fra en af ledningerne. Hvis der er en lav ohm-måling et sted er der noget galt med den komponent. Der kan være fejl som en almindelig ohm-måling ikke kan afsløre. Derfor er måling med isolationstester det bedste.  Men viser en almindelig ohm-måling en fejl, så er der en fejl. 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis