Gammel trædåse

Hej 
Jeg har en gammel trædåse i loftet ​som er gået i stykker og det gamle udtag er væk. Der er sat et nyt udtag ovenpå. 
Hvordan ​skal dette laves hvis det skal gøres korrekt? 

Vh Frederik 
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Pas på , jeg mener at det er gamle 100+ år stofledninger , kobberet er fortinet , typisk for ældgamle stofledninger som er meget møre af alder , det er nok bedst at du får en elektriker til at sætte et lampeudtag oven på den gamle roset , det er ikke bare lige med de gamle møre .ledninger .

Mvh S.H. 
Tillid er godt men kontrol er bedre.......
Jeg ser ingen stofledninger på de 2 billeder?

Kurt B. Andersen
¨Hvis det er muligt at komme til lampestedet fra oven, kunne der måske monteres en dåse og der lave et lampeudtag.

fase
Der sætter man et udvendig udtag op. Det kan være som denne- LINK Billedet viser plast isolerede ledninger. 
Sort er nul               N
Hvid er fase             L
gul er tændledning  M 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
ev elmand skrev den 08-02-2026 00:04:13

Der sætter man et udvendig udtag op. Det kan være som denne- LINK Billedet viser plast isolerede ledninger.
Sort er nul               N
Hvid er fase             L
gul er tændledning  M

Må man selv det? Altså opsætte sådan en: https://www.wattoo.dk/csp-4l-j-roset-hvid-7420000227?gad_source=1&gad_campaignid=20506359078&gbraid=0AAAAAD9bYJ5j70_Cwgql33purF0t0d8t5&gclid=EAIaIQobChMIiYah7L3JkgMVARmiAx38VAOvEAQYAiABEgLLTvD_BwE

Jeg kunne ikke se flere billeder på dit link, men formoder det er samme type hvor bunden mangler / er åben. 
Annonce
Det er fast installation, så det er ikke noget man må selv som lægmand.
Jeg skriver med vilje >man< og ikke >du<
Det er sådan en lille finte så jeg slipper for ansvar.  
Til det her brug skal der være bundplade, da det er brændbart underlag. Det er noget der findes i enhver byggemarked. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Tak for svar. Jeg får elektrikeren til at hjælpe mig. 
Vh Frederik 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis